Udvikling af ledelseskompetencer i organisationer

Søren Frimann, Bolette Rye Mønsted

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Ledelsesudvikling og læring i ledelse er kommet på dagsordenen i både offentlige og private organisationer, fordi organisationer og deres omverden præges af hastige forandringer, flygtighed og uforudsigelighed. Det kræver andre kompetencer af ledere, vil vi argumentere for. Kapitlet gør rede for udvikling af ledelse i et lærings- og udviklingsperspektiv, og argumenterer for, at ledelse er præget af kontingens, kompleksitet og kontinuerlige forandringer, hvorfor læring, refleksion, relationelle kompetencer og evnen til at producere ledelse i fællesskab i lederteams og mellem leder og ansatte bliver nødvendige kompetencer i ledelse fremover. I ledelsesforskningen udvikles konstant nye tilgange og paradigmer. Det ene paradigme afløser ikke blot det næste, men nye paradigmer og tilgange føjes til de allerede eksisterende. Ledelsesudvikling består derfor også i, at lederen må have teoretisk viden om paradigmer på et metaplan, så det bliver muligt at bringe teoretisk viden i spil med praksis, så lederen bliver en vidende, lærende og reflekterende praktiker.
    Original languageDanish
    Title of host publicationLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
    EditorsHanne Dauer Keller, Søren Frimann
    Number of pages27
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2017
    Edition1
    Pages17-44
    Chapter1
    ISBN (Print)978-87-7112-666-2
    ISBN (Electronic)978-87-7112-665-5
    Publication statusPublished - 2017
    SeriesOrganisatorisk læring og ledelse
    Number3
    ISSN2446-1814
    SeriesOrganizational Learning and Management Studies
    Number3
    ISSN2446-1814

    Cite this