Watching the Detectives

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Musik i audiovisuelle medier er i flere henseender med til at etablere og institutionalisere associative koblinger mellem det farlige og det forførende, mellem frygt og lyst, kriminalitet og seksualitet, osv. Dele af navnlig populærmusikkens sammensatte udtrykskatalog fungerer som ladede markører med næsten kliche-lignende prominens. Det gælder den drævende tenorsaxofon, der ofte indrammer og akkompagnerer detektivheltens refleksive voice-over og som synekdokisk både kan signalere cigaretrøg, ugidelighed, netstrømper, natteliv, sex, kriminalitet, vold, og meget mere; den lidt spagfærdige twang-guitar, der kan bringe både uhygge og komik, mystik og banalitet, fortid og fremtid – men vist aldrig samtid; samt en lang række idiomer og gestalter hentet fra symfoniorkesterets repertoirer og effekter: sweep’et i trækbasunerne, der understreger den elegante actionhelts dramatiske og vilde omgivelser; høje violin-tremoli, der skærende gennem marv og ben, illuderer rædsel og smerte; og trinvise legato-figurer i dybe registre, der listende fremhæver utrygheden, det farefulde og den uundgåelige gru.

Artiklen stiller ind på signaturtemaerne til to af det sidste kvarte århundredes mest populære britiske detektivserier A Touch of Frost og Inspector Morse og søger at afdække, hvordan dele af disse temaers musikalske struktur kan ‘læses’ som specifik semiotisk kodning og konkret kontekstualisering.

Original languageDanish
Title of host publicationFingeraftryk : Studier i krimi og det kriminelle
EditorsJørgen Riber Christensen, Kim Toft Hansen
Number of pages14
Volume1
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2010
Edition1
Pages371-385
ISBN (Print)9788773079812
Publication statusPublished - 2010

Keywords

  • music semiotics
  • film music

Cite this

Knakkergård, M. (2010). Watching the Detectives. In J. R. Christensen, & K. T. Hansen (Eds.), Fingeraftryk: Studier i krimi og det kriminelle (1 ed., Vol. 1, pp. 371-385). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
Knakkergård, Martin. / Watching the Detectives. Fingeraftryk: Studier i krimi og det kriminelle. editor / Jørgen Riber Christensen ; Kim Toft Hansen. Vol. 1 1. ed. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2010. pp. 371-385
@inbook{722e34f037ea11dfb167000ea68e967b,
title = "Watching the Detectives",
abstract = "Musik i audiovisuelle medier er i flere henseender med til at etablere og institutionalisere associative koblinger mellem det farlige og det forf{\o}rende, mellem frygt og lyst, kriminalitet og seksualitet, osv. Dele af navnlig popul{\ae}rmusikkens sammensatte udtrykskatalog fungerer som ladede mark{\o}rer med n{\ae}sten kliche-lignende prominens. Det g{\ae}lder den dr{\ae}vende tenorsaxofon, der ofte indrammer og akkompagnerer detektivheltens refleksive voice-over og som synekdokisk b{\aa}de kan signalere cigaretr{\o}g, ugidelighed, netstr{\o}mper, natteliv, sex, kriminalitet, vold, og meget mere; den lidt spagf{\ae}rdige twang-guitar, der kan bringe b{\aa}de uhygge og komik, mystik og banalitet, fortid og fremtid – men vist aldrig samtid; samt en lang r{\ae}kke idiomer og gestalter hentet fra symfoniorkesterets repertoirer og effekter: sweep’et i tr{\ae}kbasunerne, der understreger den elegante actionhelts dramatiske og vilde omgivelser; h{\o}je violin-tremoli, der sk{\ae}rende gennem marv og ben, illuderer r{\ae}dsel og smerte; og trinvise legato-figurer i dybe registre, der listende fremh{\ae}ver utrygheden, det farefulde og den uundg{\aa}elige gru.Artiklen stiller ind p{\aa} signaturtemaerne til to af det sidste kvarte {\aa}rhundredes mest popul{\ae}re britiske detektivserier A Touch of Frost og Inspector Morse og s{\o}ger at afd{\ae}kke, hvordan dele af disse temaers musikalske struktur kan ‘l{\ae}ses’ som specifik semiotisk kodning og konkret kontekstualisering.",
keywords = "musiksemiotik, filmmusik, signaturmusik, music semiotics, film music",
author = "Martin Knakkerg{\aa}rd",
note = "Festskrift til Gunhild Agger",
year = "2010",
language = "Dansk",
isbn = "9788773079812",
volume = "1",
pages = "371--385",
editor = "Christensen, {J{\o}rgen Riber} and Hansen, {Kim Toft}",
booktitle = "Fingeraftryk",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
edition = "1",

}

Knakkergård, M 2010, Watching the Detectives. in JR Christensen & KT Hansen (eds), Fingeraftryk: Studier i krimi og det kriminelle. 1 edn, vol. 1, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, pp. 371-385.

Watching the Detectives. / Knakkergård, Martin.

Fingeraftryk: Studier i krimi og det kriminelle. ed. / Jørgen Riber Christensen; Kim Toft Hansen. Vol. 1 1. ed. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2010. p. 371-385.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Watching the Detectives

AU - Knakkergård, Martin

N1 - Festskrift til Gunhild Agger

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Musik i audiovisuelle medier er i flere henseender med til at etablere og institutionalisere associative koblinger mellem det farlige og det forførende, mellem frygt og lyst, kriminalitet og seksualitet, osv. Dele af navnlig populærmusikkens sammensatte udtrykskatalog fungerer som ladede markører med næsten kliche-lignende prominens. Det gælder den drævende tenorsaxofon, der ofte indrammer og akkompagnerer detektivheltens refleksive voice-over og som synekdokisk både kan signalere cigaretrøg, ugidelighed, netstrømper, natteliv, sex, kriminalitet, vold, og meget mere; den lidt spagfærdige twang-guitar, der kan bringe både uhygge og komik, mystik og banalitet, fortid og fremtid – men vist aldrig samtid; samt en lang række idiomer og gestalter hentet fra symfoniorkesterets repertoirer og effekter: sweep’et i trækbasunerne, der understreger den elegante actionhelts dramatiske og vilde omgivelser; høje violin-tremoli, der skærende gennem marv og ben, illuderer rædsel og smerte; og trinvise legato-figurer i dybe registre, der listende fremhæver utrygheden, det farefulde og den uundgåelige gru.Artiklen stiller ind på signaturtemaerne til to af det sidste kvarte århundredes mest populære britiske detektivserier A Touch of Frost og Inspector Morse og søger at afdække, hvordan dele af disse temaers musikalske struktur kan ‘læses’ som specifik semiotisk kodning og konkret kontekstualisering.

AB - Musik i audiovisuelle medier er i flere henseender med til at etablere og institutionalisere associative koblinger mellem det farlige og det forførende, mellem frygt og lyst, kriminalitet og seksualitet, osv. Dele af navnlig populærmusikkens sammensatte udtrykskatalog fungerer som ladede markører med næsten kliche-lignende prominens. Det gælder den drævende tenorsaxofon, der ofte indrammer og akkompagnerer detektivheltens refleksive voice-over og som synekdokisk både kan signalere cigaretrøg, ugidelighed, netstrømper, natteliv, sex, kriminalitet, vold, og meget mere; den lidt spagfærdige twang-guitar, der kan bringe både uhygge og komik, mystik og banalitet, fortid og fremtid – men vist aldrig samtid; samt en lang række idiomer og gestalter hentet fra symfoniorkesterets repertoirer og effekter: sweep’et i trækbasunerne, der understreger den elegante actionhelts dramatiske og vilde omgivelser; høje violin-tremoli, der skærende gennem marv og ben, illuderer rædsel og smerte; og trinvise legato-figurer i dybe registre, der listende fremhæver utrygheden, det farefulde og den uundgåelige gru.Artiklen stiller ind på signaturtemaerne til to af det sidste kvarte århundredes mest populære britiske detektivserier A Touch of Frost og Inspector Morse og søger at afdække, hvordan dele af disse temaers musikalske struktur kan ‘læses’ som specifik semiotisk kodning og konkret kontekstualisering.

KW - musiksemiotik

KW - filmmusik

KW - signaturmusik

KW - music semiotics

KW - film music

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788773079812

VL - 1

SP - 371

EP - 385

BT - Fingeraftryk

A2 - Christensen, Jørgen Riber

A2 - Hansen, Kim Toft

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Knakkergård M. Watching the Detectives. In Christensen JR, Hansen KT, editors, Fingeraftryk: Studier i krimi og det kriminelle. 1 ed. Vol. 1. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2010. p. 371-385