DA: Uligeløn er en myte

Ifølge Dansk Arbejdsgiverforening (DA) er det en myte, at de offentligt ansatte har et lønefterslæb. En opgørelse, som DA har foretaget, viser, at 60 pct. af de privatansatte mænd ikke kan matche sygeplejerskernes løn, og at 38 pct. ikke kan komme op på siden af en sosu-assistent. Adm. direktør i DA, Jørn Neergaard Larsen, siger: 'Meget store grupper af privatansatte mænd tjener faktisk mindre end de konfliktende kvinder'. FOAs formand, Dennis Kristensen, svarer, at DA har fået resultatet til at se ud, som de vil have det. Han siger, at de har indberegnet højere sygefravær, barsel og barnets sygdom, hvilket ikke er rimeligt, og han forkaster dermed opgørelsesmetoden. Arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet, Flemming Ibsen, forklarer, at store dele af problemet om opgørelse af ligeløn bygger på, hvilken metode man vælger at bruge til opgørelsen.
Periode5 maj 2008

• TitelDA: Offentligt ansattes lønefterslæb er en myte