I et debatindlæg skriver Jens Myrup Pedersen, professor ved Aalborg Universitet, Ivan Damgård, professor ved Aarhus Universitet, og Thomas Hildebrandt, professor ved DIKU, om CSA-forordningen, som har til formål at bekæmpe seksuelt misbrug af børn ved at overvåge borgeres telefonsamtaler og digitale kommunikation. "Vi opfatter EU-forslaget som en markant udvidelse af overvågningen og som et voldsomt indgreb i meddelelseshemmeligheden, der både er beskyttet af Grundloven, straffeloven og EUs Charter," skriver de tre professorer. De har sendt en opfordring til justitsminister Peter Hummelgaard (S) om at stemme imod forslaget i EUs ministerråd d. 19. oktober samt at man undersøger alternative metoder til at bekæmpe misbrug og seksuelle krænkelser af børn.

(Resumé leveret af Infomedia) Kilder: Berlingske.dk, 17-10-2023

Periode17 okt. 2023 → 19 okt. 2023