Forsker: Kommunerne ønsker konflikt med lærerne

• Henning Jørgensen

Sammenbruddet i forhandlingerne om en ny arbejdstidsaftale for lærerne er ganske forventeligt, mener arbejdsmarkedsforsker og professor ved Aalborg Universitet, Henning Jørgensen. Arbejdsgiverne lader til at styre målrettet mod en konflikt, og det kan betyde, at vi måske ser et lockoutvarsel mod lærerne allerede i morgen, når ledelsen i Kommunernes Landsforening holder møde, siger han. KL ønsker spørgsmålet om arbejdstid helt væk fra overenskomsterne og i stedet over som et lokalt ledelsesinstrument, og dermed undergraver man den danske model, hvilket gør et forlig meget svært, vurderer Henning Jørgensen. ’Alt tyder på en hurtig og kort konflikt, der vil lukke landets skoler nogle dage, indtil regeringen så griber ind’, siger han.
Periode27 feb. 2013