Lille spiller, stor taber i nordisk ministerråds spareplan

• Carsten Friberg

Institutionen Nordisk Sommeruniversitet (NSU) har siden 1950 samlet forskere, kulturspidser og fremtrædende samfundsdebattører til seminarer i den frie og tværfaglige tænknings tjeneste. At institutionens uafhængige status er truet, bekymrer en af NSU's store danske drivkrafter, lektor i filosofi ved Aalborg Universitet, Carsten Friberg. Truslen består i, at Nordisk Ministerråd har planer om at lægge institutionen ind under NordForsk, hvor sommeruniversitetet ifølge Friberg ikke hører hjemme. "NordForsk administrerer traditionelle forskningsprogrammer i millionklassen. Den målsætning passer NSU slet ikke ind i, og derfor risikerer vi at blive klemt både på vores uafhængighed og på vores økonomi", siger han med henvisning til, at Nordisk Ministerråd skal spare 10% af sit budget i perioden 2014-16.
Periode6 jun. 2014