Vanskelige unge dyre for kommuner

• Karin Kildedal

Anbringelse af børn og unge på døgninstitutioner er så stor en udgiftspost, at kommunerne overvejer at erstatte ordningen med familiepleje. Lektor med speciale i anbragte børns vilkår, Karin Kildedal, Aalborg Universitet, udtaler, at man aldrig må lade økonomiske hensyn komme før barnets tarv, og understreger, at det ikke er ligegyldigt, hvor barnet placeres: 'Nogle børn kan aldrig leve i plejefamilier, fordi deres problemer er så komplicerede.', siger hun. Plejefamiliernes Landsforenings formand, Jeppe Vegge Bjørch, melder om stigende efterspørgsel på plejefamilier og kan desuden fortælle om familier, der decideret er nedbrudte af, at et barn er blevet anbragt - fejlagtigt - i pleje og ikke på institution.
Periode1 jun. 2008

• TitelKommuner overvejer ulovlige anbringelser af udsatte børn
    Mediets navn/udløbÅrhus Stiftstidende 1. Sektion
    Varighed/længde/størrelse36