Kvalitetsuddannelser for voksne deltidsstuderende: Planlægning og udbud af deltidsuddannelser ved skandinaviske universiteter

Annette Lorentsen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Livslange læringstilbud skal i fremtiden indgå som en integreret del af universiteternes portefølje, som en integreret del af universiteternes nye viden på og bringe viden ind i den samlede samfundsmæssige produktion. Men for at dette skal kunne fungere optimalt, kræver det en omstillingsproces på universiteterne, som i langt højere grad end hidtil må designe deres tilbud i overensstemmelse med brugernes betingelser, behov og ønsker. Der eksisterer i dag for lidt viden om samspillet mellem livslang læring, arbejdsliv og familieliv for den enkelte voksne, ligesom universiteterne ikke kan beskyldes for at gå forrest i udforskningen af brugerdreven innovation inden for efter/videreuddannelse. Denne artikel beretter om, hvordan en gruppe nordiske forskere sammen har indsamlet nye data om dels hverdagsliv og livslang læring, dels designspørgsmål relateret til livslang læring. Med det afsæt i disse data giver artiklen nogle bud på, hvor udfordringerne især ligger for universiteterne fremover, og hvordan man kunne tage disse udfordringer op, så resultatet bliver bedre efter/videreuddannnelsestilbud til voksne.
    OriginalsprogDansk
    TitelLæring og forandring : Tværfaglige perspektiver
    RedaktørerAnnie Aarup Jensen, Palle Rasmussen
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2009
    Sider253-268
    ISBN (Trykt)978-87-7307-949-2
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • Livslang læring
    • Efteruddannelse
    • Videreudannelse
    • Voksenstuderende

    Citationsformater