Kvalitetsuddannelser for voksne deltidsstuderende: Planlægning og udbud af deltidsuddannelser ved skandinaviske universiteter

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Resumé

    Livslange læringstilbud skal i fremtiden indgå som en integreret del af universiteternes portefølje, som en integreret del af universiteternes nye viden på og bringe viden ind i den samlede samfundsmæssige produktion. Men for at dette skal kunne fungere optimalt, kræver det en omstillingsproces på universiteterne, som i langt højere grad end hidtil må designe deres tilbud i overensstemmelse med brugernes betingelser, behov og ønsker. Der eksisterer i dag for lidt viden om samspillet mellem livslang læring, arbejdsliv og familieliv for den enkelte voksne, ligesom universiteterne ikke kan beskyldes for at gå forrest i udforskningen af brugerdreven innovation inden for efter/videreuddannelse. Denne artikel beretter om, hvordan en gruppe nordiske forskere sammen har indsamlet nye data om dels hverdagsliv og livslang læring, dels designspørgsmål relateret til livslang læring. Med det afsæt i disse data giver artiklen nogle bud på, hvor udfordringerne især ligger for universiteterne fremover, og hvordan man kunne tage disse udfordringer op, så resultatet bliver bedre efter/videreuddannnelsestilbud til voksne.
    OriginalsprogDansk
    TitelLæring og forandring : Tværfaglige perspektiver
    RedaktørerAnnie Aarup Jensen, Palle Rasmussen
    Udgivelses stedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2009
    Sider253-268
    ISBN (Trykt)978-87-7307-949-2
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • Livslang læring
    • Efteruddannelse
    • Videreudannelse
    • Voksenstuderende

    Citer dette

    Lorentsen, A. (2009). Kvalitetsuddannelser for voksne deltidsstuderende: Planlægning og udbud af deltidsuddannelser ved skandinaviske universiteter. I A. A. Jensen, & P. Rasmussen (red.), Læring og forandring: Tværfaglige perspektiver (s. 253-268). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
    Lorentsen, Annette. / Kvalitetsuddannelser for voksne deltidsstuderende : Planlægning og udbud af deltidsuddannelser ved skandinaviske universiteter. Læring og forandring: Tværfaglige perspektiver. red. / Annie Aarup Jensen ; Palle Rasmussen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2009. s. 253-268
    @inbook{48f81300fbc511de9e96000ea68e967b,
    title = "Kvalitetsuddannelser for voksne deltidsstuderende: Planl{\ae}gning og udbud af deltidsuddannelser ved skandinaviske universiteter",
    abstract = "Livslange l{\ae}ringstilbud skal i fremtiden indg{\aa} som en integreret del af universiteternes portef{\o}lje, som en integreret del af universiteternes nye viden p{\aa} og bringe viden ind i den samlede samfundsm{\ae}ssige produktion. Men for at dette skal kunne fungere optimalt, kr{\ae}ver det en omstillingsproces p{\aa} universiteterne, som i langt h{\o}jere grad end hidtil m{\aa} designe deres tilbud i overensstemmelse med brugernes betingelser, behov og {\o}nsker. Der eksisterer i dag for lidt viden om samspillet mellem livslang l{\ae}ring, arbejdsliv og familieliv for den enkelte voksne, ligesom universiteterne ikke kan beskyldes for at g{\aa} forrest i udforskningen af brugerdreven innovation inden for efter/videreuddannelse. Denne artikel beretter om, hvordan en gruppe nordiske forskere sammen har indsamlet nye data om dels hverdagsliv og livslang l{\ae}ring, dels designsp{\o}rgsm{\aa}l relateret til livslang l{\ae}ring. Med det afs{\ae}t i disse data giver artiklen nogle bud p{\aa}, hvor udfordringerne is{\ae}r ligger for universiteterne fremover, og hvordan man kunne tage disse udfordringer op, s{\aa} resultatet bliver bedre efter/videreuddannnelsestilbud til voksne.",
    keywords = "Livslang l{\ae}ring, Efteruddannelse, Videreudannelse, Voksenstuderende",
    author = "Annette Lorentsen",
    year = "2009",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7307-949-2",
    pages = "253--268",
    editor = "Jensen, {Annie Aarup} and Palle Rasmussen",
    booktitle = "L{\ae}ring og forandring",
    publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

    }

    Lorentsen, A 2009, Kvalitetsuddannelser for voksne deltidsstuderende: Planlægning og udbud af deltidsuddannelser ved skandinaviske universiteter. i AA Jensen & P Rasmussen (red), Læring og forandring: Tværfaglige perspektiver. Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, s. 253-268.

    Kvalitetsuddannelser for voksne deltidsstuderende : Planlægning og udbud af deltidsuddannelser ved skandinaviske universiteter. / Lorentsen, Annette.

    Læring og forandring: Tværfaglige perspektiver. red. / Annie Aarup Jensen; Palle Rasmussen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2009. s. 253-268.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    TY - CHAP

    T1 - Kvalitetsuddannelser for voksne deltidsstuderende

    T2 - Planlægning og udbud af deltidsuddannelser ved skandinaviske universiteter

    AU - Lorentsen, Annette

    PY - 2009

    Y1 - 2009

    N2 - Livslange læringstilbud skal i fremtiden indgå som en integreret del af universiteternes portefølje, som en integreret del af universiteternes nye viden på og bringe viden ind i den samlede samfundsmæssige produktion. Men for at dette skal kunne fungere optimalt, kræver det en omstillingsproces på universiteterne, som i langt højere grad end hidtil må designe deres tilbud i overensstemmelse med brugernes betingelser, behov og ønsker. Der eksisterer i dag for lidt viden om samspillet mellem livslang læring, arbejdsliv og familieliv for den enkelte voksne, ligesom universiteterne ikke kan beskyldes for at gå forrest i udforskningen af brugerdreven innovation inden for efter/videreuddannelse. Denne artikel beretter om, hvordan en gruppe nordiske forskere sammen har indsamlet nye data om dels hverdagsliv og livslang læring, dels designspørgsmål relateret til livslang læring. Med det afsæt i disse data giver artiklen nogle bud på, hvor udfordringerne især ligger for universiteterne fremover, og hvordan man kunne tage disse udfordringer op, så resultatet bliver bedre efter/videreuddannnelsestilbud til voksne.

    AB - Livslange læringstilbud skal i fremtiden indgå som en integreret del af universiteternes portefølje, som en integreret del af universiteternes nye viden på og bringe viden ind i den samlede samfundsmæssige produktion. Men for at dette skal kunne fungere optimalt, kræver det en omstillingsproces på universiteterne, som i langt højere grad end hidtil må designe deres tilbud i overensstemmelse med brugernes betingelser, behov og ønsker. Der eksisterer i dag for lidt viden om samspillet mellem livslang læring, arbejdsliv og familieliv for den enkelte voksne, ligesom universiteterne ikke kan beskyldes for at gå forrest i udforskningen af brugerdreven innovation inden for efter/videreuddannelse. Denne artikel beretter om, hvordan en gruppe nordiske forskere sammen har indsamlet nye data om dels hverdagsliv og livslang læring, dels designspørgsmål relateret til livslang læring. Med det afsæt i disse data giver artiklen nogle bud på, hvor udfordringerne især ligger for universiteterne fremover, og hvordan man kunne tage disse udfordringer op, så resultatet bliver bedre efter/videreuddannnelsestilbud til voksne.

    KW - Livslang læring

    KW - Efteruddannelse

    KW - Videreudannelse

    KW - Voksenstuderende

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-7307-949-2

    SP - 253

    EP - 268

    BT - Læring og forandring

    A2 - Jensen, Annie Aarup

    A2 - Rasmussen, Palle

    PB - Aalborg Universitetsforlag

    CY - Aalborg

    ER -

    Lorentsen A. Kvalitetsuddannelser for voksne deltidsstuderende: Planlægning og udbud af deltidsuddannelser ved skandinaviske universiteter. I Jensen AA, Rasmussen P, red., Læring og forandring: Tværfaglige perspektiver. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2009. s. 253-268