Ledelse af trivsel: Skaber trivselsmålinger øget trivsel?

Hanne Dauer Keller, Palle Rasmussen, Nanna Friche

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Både i private og offentlige organisationer gennemføres tilfredshedsmålinger og
    evalueringer ofte med det eksplicitte formål at bidrage til udvikling og læring i
    organisationen. Målinger af medarbejdernes tilfredshed skal producere viden, som organisationer og aktører inden for det undersøgte praksisfelt kan lære af, kan bruge til at reflektere over og forbedre deres indsats. Men hvordan foregår denne proces i praksis? Med udgangspunkt i en case, hvor en kommunal pædagogisk afdeling arbejder med at omsætte målingsresultater til handling, undersøges det hvordan evalueringsprocesser kan tilrettelægges med henblik på at styrke læringspotentialet. I artiklen argumenters der for, at det skaber udfordringer for læringen at trivselsmålinger ofte er konstrueret indenfor et positivistisk videnskabsideal og indebærer et et teknisk-rationelt perspektiv på organisatorisk læring, mens de fænomener, der spørges til og sidenhen skal udvikles ofte bedst kan forstås indenfor et socialt-kulturelt perspektiv.
    OriginalsprogDansk
    TitelDet danske ledelsesakademis 2010 konference
    Antal sider14
    ForlagCenter for Industrial Production, Aalborg University
    Publikationsdato2010
    ISBN (Trykt)978-87-994113-0-6
    StatusUdgivet - 2010
    BegivenhedDet Danske Ledelsesakademis 2010 konference: Et snit gennem dansk ledelse - Ålborg, Danmark
    Varighed: 6 dec. 20107 dec. 2010

    Konference

    KonferenceDet Danske Ledelsesakademis 2010 konference: Et snit gennem dansk ledelse
    Land/OmrådeDanmark
    ByÅlborg
    Periode06/12/201007/12/2010

    Citationsformater