Ny strategi for kystsikring: opgør med et rådende natursyn på Lønstrup Klint

Jørgen Kristiansen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

1342 Downloads (Pure)

Denne rapport repræsenterer et opgør med det rådende natursyn, som har haft indflydelse på alle hidtidige bestemmelser og politiske beslutninger om kystsikring på vestkysten i Nordjylland. Dette opgør eksemplificeres gennem en beskrivelse af beslutningsforløbet i forbindelse med kystsikringsforslag vedrørende Lønstrup Klint, der udgør kyststrækningen mellem Løkken og Lønstrup i Vendsyssel. Rapporten kan også være relevant for flere dele af den øvrige vesterhavskyst fra Skagen til Agger Tange hvor der forekommer klintkyst, samt til dels for kyststrækninger syd for Agger Tange.

Rapporten giver en oversigt over de lovgivningsmæssige betingelser, de fysiske forhold, interessekonflikterne omkring kystsikring, de eksisterende kystsikringsanlæg, og de forslag til løsninger som har været fremme for Lønstrup Klint. På det grundlag efterlyses der i rapporten en åben debat med henblik på at sikre vestkystens naturområder og rekreative muligheder også for eftertidens generationer.

Rapporten foreslår endelig en ny strategi i form af et helhedssyn på kystsikring, som kan resultere i en integreret kystforvaltning i forbindelse med Lønstrup Klint og de tilstødende kyststrækninger. En sådan helhedsorienteret kystforvaltning skal tilgodese både naturinteresser og samfundsmæssige interesser.
ForlagInstitut for Planlægning, Aalborg Universitet
Vol/bindNr. 2012-02
Antal sider78
StatusUdgivet - nov. 2012