Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Denne rapport er en del af et stort tværregionalt projekt med titlen Meetingpoints Fehmern – Møn, der medfinansieres via Den Europæiske Union, INTERREG IIIA -programmet. Projektet er initieret af Team Møn/Møn Turistforening på dansk side og Umweltrat Fehmarn på tysk side, og det er også disse parter, der står for den overordnede projektledelse. I projektet fokuseres på udviklingen af nye bæredygtige og autentiske kulturoplevelsestilbud, som kan udvikles parallelt for begge øer for såvel lokalbefolkningerne som øernes mange feriegæster. Herværende rapport leverer resultaterne af et udbytterigt og innovativt samarbejde mellem Team Møn og Tourism Research Unit på Aalborg Universitet . Samarbejdet har betydet, at det har været muligt at producere materiale af ret usædvanlig karakter – både i en dansk og en international sam-menhæng. Undersøgelsen leverer for første gang i en dansk kontekst en SWOT-analyse på oplevelserne på en samlet feriedestination – i dette tilfælde Møn. En sådan analyse bør være og er faktisk fundamentet for udvikling af eksisterende og nye oplevelser. Undersøgelsen er således et konkret eksempel på faktisk oplevelsesanalyse med et fremadrettet perspektiv. Peter Kvistgaard har Ph.D.-graden i regional turismpolicy fra Aalborg Universitet og har været an-sat ved TRU siden 1998. Han er udover undervisning og forskning i turisme involveret i en række forskellige turismerelaterede aktiviteter. Af eksempler kan nævnes evaluering af bæredygtigheds-projekt, udvikling af turismepolitik for en nordjysk kommune, evaluering af kompetenceudviklings-forløb for turistchefer, udvikling af bæredygtighedsstrategi og meget andet. Karina Smed er cand.mag. i engelsk og internationale studier fra Aalborg Universitet og arbejder som underviser og forskningsassistent ved TRU. Hun har speciale i turismens kultur og kulturmøde men arbejder derudover også med turismemarkedsføring.
    Bidragets oversatte titelExperience profile of the holiday destination of the island of Moen: A three dimensional survey of holiday experiences on the holiday destination of the island of Moen in the summer and autumn of 2004.
    UdgivelsesstedAalborg Universitet, Tourism Research Unit
    ForlagTourism Research Unit, Aalborg Universitet
    Udgave1
    Antal sider135
    ISBN (Trykt)8798881868
    StatusUdgivet - 2005

Note vedr. afhandling

Rapporten er blevet til i et frugtbart og innovativt samarbejde med Team Møn APS fra december 2003 til september 2005.

Emneord

• Turisme
    • Oplevelser
    • Oplevelsesøkonomi
    • Møn
    • Tourism Research Unit

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Oplevelsesprofil for feriedestination Møn: En undersøgelse i tre dimensioner af ferieoplevelser på feriedestination Møn i sommeren og efteråret 2004.'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.