Sense Training as Basis for Aesthetic Experience

Bidragets oversatte titel: SANSETRÆNING SOM INDGANG TIL ÆSTETISK ERFARING

Bente Dahl Thomsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskningpeer review

Mange systematiske og skematiske evalueringer afslører at de baseret på upræcise forestillinger om det æstetiske, hvis vurderingsteamet (i det hele taget) overhovedet har formået at lave en parametrisering af betydningsgrunden. Der er fundamental for realiseringen af de sanselige oplevelser designingeniører stræber imod at tilbyde brugerne.
Det er et særligt problem for designingeniører, der netop skal sikre produkternes æstetiske, etiske og brugsmæssige kvaliteter i en produkts udviklingsproces uanset om de selv eller andre designer fostret produktidéen. Sansetræning har vis sig at kunne åbne op for de æstetiske erfaringer, der giver et afsæt for at forbinde sanselige oplevelser med det der udløste dem og hermed et afsæt for parametrisering af det æstetiske. Artikuleringen omkring oplevelsernes fundament kan støttes på kendte kriterier fra de æstetiske fag. Gruppediskussioner i forbindelse med opstilling af vurderingsmatrixer bidrager også til nuanceringen af kravene til produktets æstetiske kvaliteter. Studiet undersøger en række øvelsers egnethed i forhold til at støtte designingeniører studerende i at udvikle deres æstetiske erfaring og deres præcisering af fundamentet for de æstetiske oplevelser. Konteksten for studiet er et kursus og et projekt i interaktionsdesign, hvor bachelor studerende skal udvikler i projektprogram med fokus på teoretiske videnskabelige undersøgelser og eksperimentet samt inddrag bruger og eksperter med erfaring fra praksis.
Bidragets oversatte titelSANSETRÆNING SOM INDGANG TIL ÆSTETISK ERFARING
OriginalsprogEngelsk
TitelDesign Education: Collaboration & Cross-disciplinarity : The 18th International Conference on Engineering & Product Design Education
Vol/bindDS 83-2
UdgivelsesstedScotland
ForlagDesign Society
Publikationsdato8 sep. 2016
Sider328-333
Artikelnummer126
Kapitel10
ISBN (Trykt)978-1-904670-78-0
StatusUdgivet - 8 sep. 2016
BegivenhedDesign Education: Collaration & Cross-disciplinarityDesign Education - Aalborg Universitet, Aalborg , Danmark
Varighed: 8 sep. 20169 sep. 2016
Konferencens nummer: 18

Konference

KonferenceDesign Education: Collaration & Cross-disciplinarityDesign Education
Nummer18
LokationAalborg Universitet
Land/OmrådeDanmark
ByAalborg
Periode08/09/201609/09/2016
Internetadresse

Emneord

• Sansetræning
  • Baumgartens æstetik

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'SANSETRÆNING SOM INDGANG TIL ÆSTETISK ERFARING'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.