Abstract
Mange systematiske og skematiske evalueringer afslører at de baseret på upræcise forestillinger om det æstetiske, hvis vurderingsteamet (i det hele taget) overhovedet har formået at lave en parametrisering af betydningsgrunden. Der er fundamental for realiseringen af de sanselige oplevelser designingeniører stræber imod at tilbyde brugerne.
Det er et særligt problem for designingeniører, der netop skal sikre produkternes æstetiske, etiske og brugsmæssige kvaliteter i en produkts udviklingsproces uanset om de selv eller andre designer fostret produktidéen. Sansetræning har vis sig at kunne åbne op for de æstetiske erfaringer, der giver et afsæt for at forbinde sanselige oplevelser med det der udløste dem og hermed et afsæt for parametrisering af det æstetiske. Artikuleringen omkring oplevelsernes fundament kan støttes på kendte kriterier fra de æstetiske fag. Gruppediskussioner i forbindelse med opstilling af vurderingsmatrixer bidrager også til nuanceringen af kravene til produktets æstetiske kvaliteter. Studiet undersøger en række øvelsers egnethed i forhold til at støtte designingeniører studerende i at udvikle deres æstetiske erfaring og deres præcisering af fundamentet for de æstetiske oplevelser. Konteksten for studiet er et kursus og et projekt i interaktionsdesign, hvor bachelor studerende skal udvikler i projektprogram med fokus på teoretiske videnskabelige undersøgelser og eksperimentet samt inddrag bruger og eksperter med erfaring fra praksis.
Det er et særligt problem for designingeniører, der netop skal sikre produkternes æstetiske, etiske og brugsmæssige kvaliteter i en produkts udviklingsproces uanset om de selv eller andre designer fostret produktidéen. Sansetræning har vis sig at kunne åbne op for de æstetiske erfaringer, der giver et afsæt for at forbinde sanselige oplevelser med det der udløste dem og hermed et afsæt for parametrisering af det æstetiske. Artikuleringen omkring oplevelsernes fundament kan støttes på kendte kriterier fra de æstetiske fag. Gruppediskussioner i forbindelse med opstilling af vurderingsmatrixer bidrager også til nuanceringen af kravene til produktets æstetiske kvaliteter. Studiet undersøger en række øvelsers egnethed i forhold til at støtte designingeniører studerende i at udvikle deres æstetiske erfaring og deres præcisering af fundamentet for de æstetiske oplevelser. Konteksten for studiet er et kursus og et projekt i interaktionsdesign, hvor bachelor studerende skal udvikler i projektprogram med fokus på teoretiske videnskabelige undersøgelser og eksperimentet samt inddrag bruger og eksperter med erfaring fra praksis.
Bidragets oversatte titel | SANSETRÆNING SOM INDGANG TIL ÆSTETISK ERFARING |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Titel | Design Education: Collaboration & Cross-disciplinarity : The 18th International Conference on Engineering & Product Design Education |
Vol/bind | DS 83-2 |
Udgivelsessted | Scotland |
Forlag | Design Society |
Publikationsdato | 8 sep. 2016 |
Sider | 328-333 |
Artikelnummer | 126 |
Kapitel | 10 |
ISBN (Trykt) | 978-1-904670-78-0 |
Status | Udgivet - 8 sep. 2016 |
Begivenhed | Design Education: Collaration & Cross-disciplinarityDesign Education - Aalborg Universitet, Aalborg , Danmark Varighed: 8 sep. 2016 → 9 sep. 2016 Konferencens nummer: 18 http://epde.info/epde2016/ |
Konference
Konference | Design Education: Collaration & Cross-disciplinarityDesign Education |
---|---|
Nummer | 18 |
Lokation | Aalborg Universitet |
Land/Område | Danmark |
By | Aalborg |
Periode | 08/09/2016 → 09/09/2016 |
Internetadresse |
Emneord
- Sansetræning
- Baumgartens æstetik