Skolebilleder: som konstruktioner af virkelighed

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Denne artikel tager afsæt i en tese om, at vi gennem et skoleforløb konstruerer et visuelt repertoire af billeder og visuelle fænomener, som vi bruger i vores konstruktioner af virkelighed. Disse konstruktioner etablerer paradigmer, som vi kategoriserer virkelighed ud fra.  Skoleparadigme er i udstrakt grad præget af konventioner og socialt konstruerede selvfølgeligheder. Artiklen sigter mod at diskutere og eksemplificere kompleksiteten skolebilleders betydning for, hvordan vi forstår vores omverden i evolutionsperspektiv. Som kategorisering af skolebilleder introduceres visuelle fænomener som aktører i en billedpædagogisk initieret proces, i relation til deres referencer uden for skolen og i relation til den organisatoriske ramme for undervisning og læring på baggrund af skolens fysiske og virtuelle beskaffenhed.
TitelVisuel Kultur : Viden, Liv, Politik
RedaktørerHans Dam Christensen, Helene Illeris