Abstract
Denne artikel tager afsæt i en tese om, at vi gennem et skoleforløb konstruerer et visuelt repertoire af billeder og visuelle fænomener, som vi bruger i vores konstruktioner af virkelighed. Disse konstruktioner etablerer paradigmer, som vi kategoriserer virkelighed ud fra. Skoleparadigme er i udstrakt grad præget af konventioner og socialt konstruerede selvfølgeligheder. Artiklen sigter mod at diskutere og eksemplificere kompleksiteten skolebilleders betydning for, hvordan vi forstår vores omverden i evolutionsperspektiv. Som kategorisering af skolebilleder introduceres visuelle fænomener som aktører i en billedpædagogisk initieret proces, i relation til deres referencer uden for skolen og i relation til den organisatoriske ramme for undervisning og læring på baggrund af skolens fysiske og virtuelle beskaffenhed.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Visuel Kultur : Viden, Liv, Politik |
Redaktører | Hans Dam Christensen, Helene Illeris |
Antal sider | 21 |
Udgivelsessted | København |
Publikationsdato | 2009 |
Sider | 106-127 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7917-243-2 |
Status | Udgivet - 2009 |
Udgivet eksternt | Ja |