Opdragelse og socialisering

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Indledningsvis tydeliggøres sammenfaldet men også forskellen mellem socialisering og opdragelse via en foreløbig definition på socialisering. Herefter bliver en ”funktionalistisk” og en ”interaktionistisk” socialiseringstilgang præsenteret, og vi skal se nærmere på centrale begreber i den interaktionistiske variant blandt andet i form af begreberne: perspektivtagning, ”den anden” og ”den generaliserede anden”. Efterfølgende vil centrale aspekter af socialiseringen i familien blive tematiseret i form af tilknytningsteori og distinkte opdragelsesstile, hvor en opdragelsesstil udpeges, som den tidstypiske og dominerende i familier fra middel- og overklasse. Kapitlet rundes af med en opsamling i form af en kritik af socialiseringsbegrebet for herved at nuancere og tilføje nye aspekter.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogisk psykologi i læreruddannelsen
RedaktørerElse Skibsted, Ole Løw
Antal sider12
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato20 jan. 2023
Udgave1
Sider106-117
Kapitel7
ISBN (Trykt)978-87-500-5906-6
StatusUdgivet - 20 jan. 2023

Emneord

  • socialisering, opdragelse, opdragelsesstile, social identitet, internalisering, dobbeltsocialisering, tilknytningsmønstre, opdragelsesstile, sociologiske barndomsforskning

Citationsformater