Abstract
Indledningsvis tydeliggøres sammenfaldet men også forskellen mellem socialisering og opdragelse via en foreløbig definition på socialisering. Herefter bliver en ”funktionalistisk” og en ”interaktionistisk” socialiseringstilgang præsenteret, og vi skal se nærmere på centrale begreber i den interaktionistiske variant blandt andet i form af begreberne: perspektivtagning, ”den anden” og ”den generaliserede anden”. Efterfølgende vil centrale aspekter af socialiseringen i familien blive tematiseret i form af tilknytningsteori og distinkte opdragelsesstile, hvor en opdragelsesstil udpeges, som den tidstypiske og dominerende i familier fra middel- og overklasse. Kapitlet rundes af med en opsamling i form af en kritik af socialiseringsbegrebet for herved at nuancere og tilføje nye aspekter.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogisk psykologi i læreruddannelsen |
Redaktører | Else Skibsted, Ole Løw |
Antal sider | 12 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 20 jan. 2023 |
Udgave | 1 |
Sider | 106-117 |
Kapitel | 7 |
ISBN (Trykt) | 978-87-500-5906-6 |
Status | Udgivet - 20 jan. 2023 |
Emneord
- socialisering, opdragelse, opdragelsesstile, social identitet, internalisering, dobbeltsocialisering, tilknytningsmønstre, opdragelsesstile, sociologiske barndomsforskning