Abstract
Forskningsprojektet Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud blev iværksat i Fremfærd Børn, der er et samarbejde mellem parterne på det kommunale arbejdsmarked om at udvikle velfærdssamfundets kerneopgaver omkring børn og unge. Fremfærd børn har i dette projekt samarbejdet med forskere fra Aalborg Universitet og Aarhus Universitet med henblik på at kortlægge de politiske prioriteter og de pædagogiske organiseringer og målsætninger i forhold til at sikre høj kvalitet i dagtilbud med relativt mange børn i udsatte børn. Ønsket er at forstå, hvordan forskellige betingelser får betydning for børns deltagelse, læring og trivsel i et dagtilbud. Gennem interviews og observationer er det undersøgt, om der kan peges på nogle fællestræk blandt kommuner, som arbejder målrettet for at bryde mønstre for børn i udsatte positioner. Det er også udforsket, hvilke ledelsesmæssige muligheder og udfordringer der er i arbejdet med at skabe øget inklusion i dagtilbud beliggende i socialt belastede områder. Vi er med andre ord optaget af, hvad der kendetegner pædagogisk praksis i 20 dagtilbud, som lykkedes med at skabe inkluderende fællesskaber.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | DPU, Aarhus Universitet |
Udgave | 1 |
Antal sider | 106 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7684-565-0 |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- pædagogik
- børn og unge
- udvikling
- udsathed
- pædagogisk praksis
- børn i udsatte positioner
- trivsel
- dagtilbud
Presse/Medier
-
Pædagogik, der virker: Fire film skal gå tæt på hverdagspraksis i dagtilbud
28/06/2022
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie