Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud

Charlotte Ringsmose, Lone Svinth

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

8 Downloads (Pure)

Resumé

Forskningsprojektet Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud blev iværksat i Fremfærd Børn, der er et samarbejde mellem parterne på det kommunale arbejdsmarked om at udvikle velfærdssamfundets kerneopgaver omkring børn og unge. Fremfærd børn har i dette projekt samarbejdet med forskere fra Aalborg Universitet og Aarhus Universitet med henblik på at kortlægge de politiske prioriteter og de pædagogiske organiseringer og målsætninger i forhold til at sikre høj kvalitet i dagtilbud med relativt mange børn i udsatte børn. Ønsket er at forstå, hvordan forskellige betingelser får betydning for børns deltagelse, læring og trivsel i et dagtilbud. Gennem interviews og observationer er det undersøgt, om der kan peges på nogle fællestræk blandt kommuner, som arbejder målrettet for at bryde mønstre for børn i udsatte positioner. Det er også udforsket, hvilke ledelsesmæssige muligheder og udfordringer der er i arbejdet med at skabe øget inklusion i dagtilbud beliggende i socialt belastede områder. Vi er med andre ord optaget af, hvad der kendetegner pædagogisk praksis i 20 dagtilbud, som lykkedes med at skabe inkluderende fællesskaber.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagDanmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Udgave1
Antal sider106
ISBN (Elektronisk)978-87-7684-565-0
StatusUdgivet - 2019

Citer dette

Ringsmose, C., & Svinth, L. (2019). Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud. (1 udg.) København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Ringsmose, Charlotte ; Svinth, Lone. / Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud. 1 udg. København : Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, 2019. 106 s.
@book{80b7c2bef9ca41c19e63d36ff7462c2b,
title = "Virkningsfuldt p{\ae}dagogisk arbejde i dagtilbud",
abstract = "Forskningsprojektet Virkningsfuldt p{\ae}dagogisk arbejde i dagtilbud blev iv{\ae}rksat i Fremf{\ae}rd B{\o}rn, der er et samarbejde mellem parterne p{\aa} det kommunale arbejdsmarked om at udvikle velf{\ae}rdssamfundets kerneopgaver omkring b{\o}rn og unge. Fremf{\ae}rd b{\o}rn har i dette projekt samarbejdet med forskere fra Aalborg Universitet og Aarhus Universitet med henblik p{\aa} at kortl{\ae}gge de politiske prioriteter og de p{\ae}dagogiske organiseringer og m{\aa}ls{\ae}tninger i forhold til at sikre h{\o}j kvalitet i dagtilbud med relativt mange b{\o}rn i udsatte b{\o}rn. {\O}nsket er at forst{\aa}, hvordan forskellige betingelser f{\aa}r betydning for b{\o}rns deltagelse, l{\ae}ring og trivsel i et dagtilbud. Gennem interviews og observationer er det unders{\o}gt, om der kan peges p{\aa} nogle f{\ae}llestr{\ae}k blandt kommuner, som arbejder m{\aa}lrettet for at bryde m{\o}nstre for b{\o}rn i udsatte positioner. Det er ogs{\aa} udforsket, hvilke ledelsesm{\ae}ssige muligheder og udfordringer der er i arbejdet med at skabe {\o}get inklusion i dagtilbud beliggende i socialt belastede omr{\aa}der. Vi er med andre ord optaget af, hvad der kendetegner p{\ae}dagogisk praksis i 20 dagtilbud, som lykkedes med at skabe inkluderende f{\ae}llesskaber.",
keywords = "Quality care, children in vulnerable positions, Nordic Childcare",
author = "Charlotte Ringsmose and Lone Svinth",
year = "2019",
language = "Dansk",
publisher = "Danmarks P{\ae}dagogiske Universitetsforlag",
edition = "1",

}

Ringsmose, C & Svinth, L 2019, Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud. 1 udg, Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, København.

Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud. / Ringsmose, Charlotte; Svinth, Lone.

1 udg. København : Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, 2019. 106 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

TY - RPRT

T1 - Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud

AU - Ringsmose, Charlotte

AU - Svinth, Lone

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Forskningsprojektet Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud blev iværksat i Fremfærd Børn, der er et samarbejde mellem parterne på det kommunale arbejdsmarked om at udvikle velfærdssamfundets kerneopgaver omkring børn og unge. Fremfærd børn har i dette projekt samarbejdet med forskere fra Aalborg Universitet og Aarhus Universitet med henblik på at kortlægge de politiske prioriteter og de pædagogiske organiseringer og målsætninger i forhold til at sikre høj kvalitet i dagtilbud med relativt mange børn i udsatte børn. Ønsket er at forstå, hvordan forskellige betingelser får betydning for børns deltagelse, læring og trivsel i et dagtilbud. Gennem interviews og observationer er det undersøgt, om der kan peges på nogle fællestræk blandt kommuner, som arbejder målrettet for at bryde mønstre for børn i udsatte positioner. Det er også udforsket, hvilke ledelsesmæssige muligheder og udfordringer der er i arbejdet med at skabe øget inklusion i dagtilbud beliggende i socialt belastede områder. Vi er med andre ord optaget af, hvad der kendetegner pædagogisk praksis i 20 dagtilbud, som lykkedes med at skabe inkluderende fællesskaber.

AB - Forskningsprojektet Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud blev iværksat i Fremfærd Børn, der er et samarbejde mellem parterne på det kommunale arbejdsmarked om at udvikle velfærdssamfundets kerneopgaver omkring børn og unge. Fremfærd børn har i dette projekt samarbejdet med forskere fra Aalborg Universitet og Aarhus Universitet med henblik på at kortlægge de politiske prioriteter og de pædagogiske organiseringer og målsætninger i forhold til at sikre høj kvalitet i dagtilbud med relativt mange børn i udsatte børn. Ønsket er at forstå, hvordan forskellige betingelser får betydning for børns deltagelse, læring og trivsel i et dagtilbud. Gennem interviews og observationer er det undersøgt, om der kan peges på nogle fællestræk blandt kommuner, som arbejder målrettet for at bryde mønstre for børn i udsatte positioner. Det er også udforsket, hvilke ledelsesmæssige muligheder og udfordringer der er i arbejdet med at skabe øget inklusion i dagtilbud beliggende i socialt belastede områder. Vi er med andre ord optaget af, hvad der kendetegner pædagogisk praksis i 20 dagtilbud, som lykkedes med at skabe inkluderende fællesskaber.

KW - Quality care

KW - children in vulnerable positions

KW - Nordic Childcare

M3 - Rapport

BT - Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud

PB - Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag

CY - København

ER -

Ringsmose C, Svinth L. Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud. 1 udg. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, 2019. 106 s.