Analyse af elbilers forbrug

Ove Andersen, Benjamin Bjerre Krogh, Kristian Torp

Research output: Book/ReportReportResearch

Abstract

Denne rapport undersøger GPS og CAN bus datagrundlaget opsamlet ved kørsel med elbiler og analysere
på elbilers forbrug. Analyserne er baseret på godt 133 millioner GPS og CAN bus målinger opsamlet fra 164
elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og Peugeot Ion) i kalenderåret 2012.
For datagrundlaget kan det konstateres, at der er behov for væsentlige, men simple opstramninger for
fremadrettet at gøre det nemmere at anvende GPS/CAN bus data fra elbiler i andre analyser.
Brugen af elbiler er sammenlignet med brændstofbiler og konklusionen er, at elbiler generelt kører 10-15
km/t langsommere på motorveje end brændstofbiler. I byerne kan der ikke ses forskel på den hastighed elog
brændstofbiler kører med.
Længden af ture kørt med elbil er sammenlignet med brændstofbiler. Ture i elbiler er generelt lidt kortere
end ture med brændstofbiler. 90 % af turene med elbil er under 23 km og 98,1 % er under 40 km. Det er
derfor sjældent, at den maksimale batterikapacitet for elbiler udnyttes. Således anvender 99,1 % af turene i
elbil under halvdelen af batterikapaciteten.
Detailanalysen af de 11 udvalgte strækninger viser klart, at elbilers forbrug varierer kraftigt henover året.
Rækkevidden for elbiler vurderes til at være 125 km ved ren motorvejskørsel og mellem 77 km og 130 km
ved kørsel på mindre veje. Der kan lokale være store udsving f.eks. pga. bakker.
Original languageDanish
Number of pages56
Publication statusPublished - 2014

Cite this