Design for en affektiv økonomi

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

Abstract

Artiklen præsenterer en udfoldet model for oplevelsens psykiske struktur og diskuterer dens relevans for design af oplevelser. Oplevelser opstår i bearbejdningen af sanseindtryk på forskellige niveauer i det psykiske apparat, idet pirringer omsættes i emotioner, der omdannes til vaner og præferencer, som på det bevidsthedsmæssige plan transformeres via narrationer i efterrationaliseringer, længsler og minder. Bearbejdningens form og dens grad af intensitet på de enkelte niveauer forklarer forskelle i oplevelsernes kvalitet og intensitet. Viden om oplevelsens struktur er vigtig for designet af relevante og interessante oplevelser.

Original languageDanish
Title of host publicationOplevelsesøkonomi : vinkler på forbrug
EditorsChristian Jantzen, Tove Arendt Rasmussen
Number of pages18
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2007
Pages201-218
ISBN (Print)8773077828
ISBN (Electronic)9788773077825
Publication statusPublished - 2007
SeriesExCITe
Volume2

Cite this