Inddragelsen af børneperspektivet i evaluering af skoleparathed.

Maja Højslet Schurer, Anders Kalsgaard Møller*

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

59 Downloads (Pure)

Abstract

I denne artikel undersøges skoleparathed i relation til børnehavebørns forventninger til overgangen fra børnehave til skole.
Skoleparathed forstås ofte som ”pligten til at lære” og tager afsæt i den voksenstyrede organisering af overgangen. Trods vigtigheden af skoleparathed er børns eget perspektiv på overgangen og skoleparathed stærkt underrepræsenteret.
Denne artikel har til formål at bidrage til feltet ved at undersøge børnenes perspektiv på overgangen og skoleparathed.
Resultatet af den kvalitative undersøgelse viser, at børn er interesserede i at kunne gå med på de nye krav og forventninger, men at de er bekymrede for, at de ikke ved, hvordan man imødekommer pligten til at lære i skolen.
Original languageDanish
Article number32
JournalCepra-Striben
Volume32
Issue number4
Pages (from-to)4 - 18
Number of pages13
ISSN1903-8143
DOIs
Publication statusPublished - 25 Aug 2023

Cite this