SJIT Happens og ungdoms-tv: Identitet og iscenesættelse af oplevet autenticitet

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I kapitlet "SJIT Happens og ungdoms-tv" tager jeg udgangspunkt i, at unge seere i aldersgruppen 12-34 har flyttet sig fratraditionelt lineært tv til online mediebrug siden 2010. Dette udgangspunktfører til to vinkler: en institutionsanalytisk redegørelse for TV 2’sungdomskanal ZULU og en analyse af serien SJITHappens (2012-2017) i denne dobbelte kontekst af organisationsforandringerog ændrede seervaner. Jeg anskuer således SJIT Happens som et repræsentativt eksempel på en ungdomsseriesiscenesættelse af forestillede seeridentiteter og en skabelse af en oplevetautenticitet for kernemålgruppen. Kapitlet indeholder en diskussion af tilgangeneenkeltprogramanalyse og programfladeanalyse i forhold til overgangen fra flow-tvtil streaming-tjenesternes vækst. Det er dette kapitels hovedpointe, at særligten series iscenesættelse fungerer som en repræsentation af kernepublikummet, ogkapitlet gennemarbejder iscenesættelsens forskellige dimensioner. For atundersøge SJIT Happens' transmedielleog paratekstuelle forhold til sociale medier indfører jeg begrebetintegreret transmedialitet, der igen differentieres i intern og eksterntransmedialitet. Kapitlets konklusion fremhæver seriens målrettedeinkorporering af kerneseerne i serien selv, og der peges fremad mod yderligereanalytiske tilgange i enkeltprogramsanalysen som midler til en forståelse af enungdomsgenerations medieforbrug.

Original languageDanish
Title of host publicationTv-analyse
EditorsGunhild Agger, Jørgen Riber Christensen, Louise Brix Jacobsen
Number of pages17
PublisherSystime Academic
Publication dateNov 2018
Pages217-234
ISBN (Print)978-87-616-9477-5
Publication statusPublished - Nov 2018
SeriesMÆRKK – Æstetik og Kommunikation
Number7
ISSN2245-2818

Cite this

Hansen, K. T. (2018). SJIT Happens og ungdoms-tv: Identitet og iscenesættelse af oplevet autenticitet. In G. Agger, J. Riber Christensen, & L. Brix Jacobsen (Eds.), Tv-analyse (pp. 217-234). Systime Academic. MÆRKK – Æstetik og Kommunikation, No. 7
Hansen, Kim Toft. / SJIT Happens og ungdoms-tv : Identitet og iscenesættelse af oplevet autenticitet. Tv-analyse. editor / Gunhild Agger ; Jørgen Riber Christensen ; Louise Brix Jacobsen. Systime Academic, 2018. pp. 217-234 (MÆRKK – Æstetik og Kommunikation; No. 7).
@inbook{ec7c12dd4e724c4e87d8703adc1f2040,
title = "SJIT Happens og ungdoms-tv: Identitet og iscenes{\ae}ttelse af oplevet autenticitet",
abstract = "I kapitlet {"}SJIT Happens og ungdoms-tv{"} tager jeg udgangspunkt i, at unge seere i aldersgruppen 12-34 har flyttet sig fratraditionelt line{\ae}rt tv til online mediebrug siden 2010. Dette udgangspunktf{\o}rer til to vinkler: en institutionsanalytisk redeg{\o}relse for TV 2’sungdomskanal ZULU og en analyse af serien SJITHappens (2012-2017) i denne dobbelte kontekst af organisationsforandringerog {\ae}ndrede seervaner. Jeg anskuer s{\aa}ledes SJIT Happens som et repr{\ae}sentativt eksempel p{\aa} en ungdomsseriesiscenes{\ae}ttelse af forestillede seeridentiteter og en skabelse af en oplevetautenticitet for kernem{\aa}lgruppen. Kapitlet indeholder en diskussion af tilgangeneenkeltprogramanalyse og programfladeanalyse i forhold til overgangen fra flow-tvtil streaming-tjenesternes v{\ae}kst. Det er dette kapitels hovedpointe, at s{\ae}rligten series iscenes{\ae}ttelse fungerer som en repr{\ae}sentation af kernepublikummet, ogkapitlet gennemarbejder iscenes{\ae}ttelsens forskellige dimensioner. For atunders{\o}ge SJIT Happens' transmedielleog paratekstuelle forhold til sociale medier indf{\o}rer jeg begrebetintegreret transmedialitet, der igen differentieres i intern og eksterntransmedialitet. Kapitlets konklusion fremh{\ae}ver seriens m{\aa}lrettedeinkorporering af kerneseerne i serien selv, og der peges fremad mod yderligereanalytiske tilgange i enkeltprogramsanalysen som midler til en forst{\aa}else af enungdomsgenerations medieforbrug.",
keywords = "tv-analyse, ungdomsserier, iscenes{\ae}ttelse, transmedialitet, kanalprofil",
author = "Hansen, {Kim Toft}",
year = "2018",
month = "11",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-616-9477-5",
series = "M{\AE}RKK – {\AE}stetik og Kommunikation",
publisher = "Systime Academic",
number = "7",
pages = "217--234",
editor = "Agger, {Gunhild } and {Riber Christensen}, {J{\o}rgen } and {Brix Jacobsen}, Louise",
booktitle = "Tv-analyse",
address = "Danmark",

}

Hansen, KT 2018, SJIT Happens og ungdoms-tv: Identitet og iscenesættelse af oplevet autenticitet. in G Agger, J Riber Christensen & L Brix Jacobsen (eds), Tv-analyse. Systime Academic, MÆRKK – Æstetik og Kommunikation, no. 7, pp. 217-234.

SJIT Happens og ungdoms-tv : Identitet og iscenesættelse af oplevet autenticitet. / Hansen, Kim Toft.

Tv-analyse. ed. / Gunhild Agger; Jørgen Riber Christensen; Louise Brix Jacobsen. Systime Academic, 2018. p. 217-234 (MÆRKK – Æstetik og Kommunikation; No. 7).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - SJIT Happens og ungdoms-tv

T2 - Identitet og iscenesættelse af oplevet autenticitet

AU - Hansen, Kim Toft

PY - 2018/11

Y1 - 2018/11

N2 - I kapitlet "SJIT Happens og ungdoms-tv" tager jeg udgangspunkt i, at unge seere i aldersgruppen 12-34 har flyttet sig fratraditionelt lineært tv til online mediebrug siden 2010. Dette udgangspunktfører til to vinkler: en institutionsanalytisk redegørelse for TV 2’sungdomskanal ZULU og en analyse af serien SJITHappens (2012-2017) i denne dobbelte kontekst af organisationsforandringerog ændrede seervaner. Jeg anskuer således SJIT Happens som et repræsentativt eksempel på en ungdomsseriesiscenesættelse af forestillede seeridentiteter og en skabelse af en oplevetautenticitet for kernemålgruppen. Kapitlet indeholder en diskussion af tilgangeneenkeltprogramanalyse og programfladeanalyse i forhold til overgangen fra flow-tvtil streaming-tjenesternes vækst. Det er dette kapitels hovedpointe, at særligten series iscenesættelse fungerer som en repræsentation af kernepublikummet, ogkapitlet gennemarbejder iscenesættelsens forskellige dimensioner. For atundersøge SJIT Happens' transmedielleog paratekstuelle forhold til sociale medier indfører jeg begrebetintegreret transmedialitet, der igen differentieres i intern og eksterntransmedialitet. Kapitlets konklusion fremhæver seriens målrettedeinkorporering af kerneseerne i serien selv, og der peges fremad mod yderligereanalytiske tilgange i enkeltprogramsanalysen som midler til en forståelse af enungdomsgenerations medieforbrug.

AB - I kapitlet "SJIT Happens og ungdoms-tv" tager jeg udgangspunkt i, at unge seere i aldersgruppen 12-34 har flyttet sig fratraditionelt lineært tv til online mediebrug siden 2010. Dette udgangspunktfører til to vinkler: en institutionsanalytisk redegørelse for TV 2’sungdomskanal ZULU og en analyse af serien SJITHappens (2012-2017) i denne dobbelte kontekst af organisationsforandringerog ændrede seervaner. Jeg anskuer således SJIT Happens som et repræsentativt eksempel på en ungdomsseriesiscenesættelse af forestillede seeridentiteter og en skabelse af en oplevetautenticitet for kernemålgruppen. Kapitlet indeholder en diskussion af tilgangeneenkeltprogramanalyse og programfladeanalyse i forhold til overgangen fra flow-tvtil streaming-tjenesternes vækst. Det er dette kapitels hovedpointe, at særligten series iscenesættelse fungerer som en repræsentation af kernepublikummet, ogkapitlet gennemarbejder iscenesættelsens forskellige dimensioner. For atundersøge SJIT Happens' transmedielleog paratekstuelle forhold til sociale medier indfører jeg begrebetintegreret transmedialitet, der igen differentieres i intern og eksterntransmedialitet. Kapitlets konklusion fremhæver seriens målrettedeinkorporering af kerneseerne i serien selv, og der peges fremad mod yderligereanalytiske tilgange i enkeltprogramsanalysen som midler til en forståelse af enungdomsgenerations medieforbrug.

KW - tv-analyse

KW - ungdomsserier

KW - iscenesættelse

KW - transmedialitet

KW - kanalprofil

UR - https://shop.systime.dk/dk/medietype/bog/tv-analyse-maerkk-07.html

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-616-9477-5

T3 - MÆRKK – Æstetik og Kommunikation

SP - 217

EP - 234

BT - Tv-analyse

A2 - Agger, Gunhild

A2 - Riber Christensen, Jørgen

A2 - Brix Jacobsen, Louise

PB - Systime Academic

ER -

Hansen KT. SJIT Happens og ungdoms-tv: Identitet og iscenesættelse af oplevet autenticitet. In Agger G, Riber Christensen J, Brix Jacobsen L, editors, Tv-analyse. Systime Academic. 2018. p. 217-234. (MÆRKK – Æstetik og Kommunikation; No. 7).