Abstract
Artiklen fokuserer på ambidextrøs organisatorisk læring og kompetenceudvikling gennem aktionsforskning. Kompetence¬udvikling har traditionelt været individorienteret, men gennem aktionsforskning kan kompetenceudvikling kobles til praksis og integreres i organisationens sociale fællesskaber, hvor deltagerne arbejder problem- og projektorienteret med udvikling baseret på undersøgelse, data og teori. Hvordan dette konkret kan rammesættes, illustreres med et aktionsforskningsprojekt baseret på en kvalitativ undersøgelse i en specialpædagogisk institution med 330 ansatte. Projektet resulterede i fælles forbedring af praksis, kompetenceudvikling samt ledelses-, professions- og vidensudvikling i hele organisationen. En samlet strategi for ambidextrøs organisatorisk læring
kan fremme en kultur for kontinuerlig læring og udvikling.
kan fremme en kultur for kontinuerlig læring og udvikling.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Kognition & Paedagogik |
Volume | 31 |
Issue number | 119 |
Pages (from-to) | 28-40 |
Number of pages | 12 |
ISSN | 0906-6225 |
Publication status | Published - Apr 2021 |