Læreres og lærerstuderendes forståelse af computationel tankegang i relation til matematikundervisningen: Et hermeneutisk litteraturinterview

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Formålet med denne artikel er at undersøge eksisterende litteratur for at skabe overblikover viden, der relaterer sig til læreres og lærerstuderendes holdninger til og forståelse af begrebet computational thinking (CT) i relation til matematikfaget. Der er arbejdet ud fra en hermeneutisk forståelse i tilblivelsen af litteraturreviewet, og i alt indgår seks centrale tekster. Det identificeres, at lærerne og de lærerstuderende ofteikke har kendskab til CT, og de mangler klare idéer til, hvordan det kan inddrages i undervisningen. Det ses derfor centralt, at lærerne og de lærerstuderende igennemkompetenceudvikling støttes i at udvikle brugen af CT igennem didaktiskefaglige situationer, de kan relatere til egen undervisningspraksis. Ved at have fokus på kompetenceudvikling kunne der ses en ændring i deltagernes forståelse af CT,særligt i relation til fagområdet matematik. Ligeledes var arbejdet med højniveauprogrammeringssprog med til at udvikle lærernes og de lærerstuderendes forståelse for CT og herunder også deres matematiske begrebsforståelse.
Original languageDanish
JournalStudier i Læreruddannelse og Profession
Volume4
Issue number1
Pages (from-to)77-103
Number of pages27
Publication statusPublished - 1 Dec 2019

Cite this