TY - JOUR
T1 - Læreres og lærerstuderendes forståelse af computationel tankegang i relation til matematikundervisningen
T2 - Et hermeneutisk litteraturinterview
AU - Kaup, Camilla Finsterbach
PY - 2019/12/1
Y1 - 2019/12/1
N2 - Formålet med denne artikel er at undersøge eksisterende litteratur for at skabe overblikover viden, der relaterer sig til læreres og lærerstuderendes holdninger til og forståelse af begrebet computational thinking (CT) i relation til matematikfaget. Der er arbejdet ud fra en hermeneutisk forståelse i tilblivelsen af litteraturreviewet, og i alt indgår seks centrale tekster. Det identificeres, at lærerne og de lærerstuderende ofteikke har kendskab til CT, og de mangler klare idéer til, hvordan det kan inddrages i undervisningen. Det ses derfor centralt, at lærerne og de lærerstuderende igennemkompetenceudvikling støttes i at udvikle brugen af CT igennem didaktiskefaglige situationer, de kan relatere til egen undervisningspraksis. Ved at have fokus på kompetenceudvikling kunne der ses en ændring i deltagernes forståelse af CT,særligt i relation til fagområdet matematik. Ligeledes var arbejdet med højniveauprogrammeringssprog med til at udvikle lærernes og de lærerstuderendes forståelse for CT og herunder også deres matematiske begrebsforståelse.
AB - Formålet med denne artikel er at undersøge eksisterende litteratur for at skabe overblikover viden, der relaterer sig til læreres og lærerstuderendes holdninger til og forståelse af begrebet computational thinking (CT) i relation til matematikfaget. Der er arbejdet ud fra en hermeneutisk forståelse i tilblivelsen af litteraturreviewet, og i alt indgår seks centrale tekster. Det identificeres, at lærerne og de lærerstuderende ofteikke har kendskab til CT, og de mangler klare idéer til, hvordan det kan inddrages i undervisningen. Det ses derfor centralt, at lærerne og de lærerstuderende igennemkompetenceudvikling støttes i at udvikle brugen af CT igennem didaktiskefaglige situationer, de kan relatere til egen undervisningspraksis. Ved at have fokus på kompetenceudvikling kunne der ses en ændring i deltagernes forståelse af CT,særligt i relation til fagområdet matematik. Ligeledes var arbejdet med højniveauprogrammeringssprog med til at udvikle lærernes og de lærerstuderendes forståelse for CT og herunder også deres matematiske begrebsforståelse.
KW - professionsdidaktik
KW - Teknologi
KW - Computational thinking
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 2445-8538
SN - 2245-8538
VL - 4
SP - 77
EP - 103
JO - Studier i Læreruddannelse og Profession
JF - Studier i Læreruddannelse og Profession
IS - 1
ER -