Lærerprofessionelt ansvar i mødet med etniske minoritetsforældre

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Abstract

Spørgsmålet er, hvordan man samarbejder med etniske minoritetsforældre
på en måde, der værner om både forældre og
læreres mulighed for at tage ansvar. Det kræver først og fremmest
en anerkendelse af, at forældresamarbejdet handler om
at tage ansvar, hvilket indebærer muligheden for at anvende
sin dømmekraft og handle derefter.
I artiklen søges svar på hvordan man skaber et ligeværdigt samarbejde
med forældre på baggrund af en helhedsorienteret forståelse
for elevernes skolegang, baggrund og ressourcer. For hvordan
etablerer man en dialog, hvis den ene part ikke taler godt
dansk, eller hvis forskelle i kulturer og forståelser af skole og
læring virker uoverstigelige? Og hvordan bliver det klart, hvad
der er forældrenes ansvar, og hvad der er lærerens? Gennem artiklen
fremstilles en række udfordringer og dilemmaer, der kan
være knyttet til samarbejdet med etniske minoritetsforældre
– og særligt de familier, der er udsatte. Og undervejs i artiklen
illustreres pointerne gennem praksiseksempler og autentiske
cases.
Original languageDanish
JournalKvaN - Pædagogiske tidsstudier
Volume43
Issue number127
Pages (from-to)77-89
Number of pages12
Publication statusPublished - Dec 2023

Cite this