Udvikling af en dannende og handlingsorienteret bæredygtighedspædagogik

Birthe Lund, Elisabeth Lauridsen Lolle, Jesper Vestergaard

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Uddannelsessystemet forventes at kunne bidrage til udvikling af kreative, værdiskabende, kritisk tænkende og handlingsorienterede mennesker, for at skabe bæredygtige løsninger (OECD, 2018; EU, 2022) på ´wicked problems´ (Lehtonen et al., 2018). Det peger på uddannelsessystemets dannende rolle for udvikling af både kompetente og vidende mennesker med vilje til løsning af bæredygtighedsudfordringer, og vi peger på de hermed forbunde paradokser og læringsmæssige og pædagogiske udfordringer.
Vi argumenterer for, at disse politiske forventninger re-aktualiserer et handlekompetencebegreb med rødder i kritisk pædagogik, hvor erfaringsdannelse, handling og demokratisk dannelse er omdrejningspunktet (Mogensen & Schnack, 2010; Jensen & Schnack, 2006, 1993) (Læssøe 2020) (Carlsson, M. S. (2020). Men er det muligt? Med baggrund i et undervisningsforløb analyseres, hvorvidt sådanne forventninger kan realiseres på universitetsnivea og hvordan det modtages af de studerende. I forløbet intenderes at integrere entreprenant handling, kritisk tænkning og værdiskabelse i et tværfagligt undervisningsforløb, inspireret af kritisk-konstruktiv didaktik og nyere entreprenørskabsdidaktik.

Original languageDanish
JournalDJES Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab/Danish Journal of Education Studies
ISSN2794-3445
Publication statusSubmitted - 26 Feb 2022

Cite this