TY - BOOK
T1 - UX, XD & UXD
T2 - User Experience, Experience Design & User Experience Design. 8 paradokser – og 8 forsøg på (op)løsninger. Mod fælles forståelser og definitioner
AU - Jensen, Jens F.
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Oplevelser skabt og formet gennem IT og digitale medier betegnes ofte user experience. De kan både omfatte egentlige IT-støttede oplevelser, dvs. produkter og tjenester, hvis primære funktion er at skabe en oplevelse for brugeren eller forbrugeren, og oplevelsesberigede produkter og tjenester, dvs. produkter og tjenester, der har et andet primært formål end oplevelsen, men hvor oplevelsesaspekter er et tillæg til og en merværdi i forhold til den primære funktion (Rambøll Management, 2005; Lund et al., 2005). User experience og user experience design kan på denne måde anskues som den særlige udmøntning som oplevelsesøkonomi og oplevelsesdesign får inden for domænet: IT og teknologi.Emnet for og formålet med denne publikation er at præsentere, diskutere og også udvikle en række centrale begreber, der knytter sig til brugeroplevelser i forbindelse med IT og digitale medier, primært begreberne user experience, experience design og user experience design. Disse begreber er beslægtede og i nogle sammenhænge tæt sammenvævede, men har dog også separate betydninger. I denne publikations sammenhæng vil vi både tale om user experience, experience design og user experience design som et samlet felt og om de enkelte termer separat. User experience vil her blive betragtet som den centrale term, dvs. som den term, der i denne konkrete sammenhæng er i fokus, mens experience design og user experience design vil blive betragtet som relaterede begreber. Af sammen grund vil oplevelser i forbindelse med IT udgøre hovedfokus, men fremstillingen vil også behandle IT-baserede oplevelsers relationer til oplevelser generelt såvel som til almen oplevelsesdesign.
AB - Oplevelser skabt og formet gennem IT og digitale medier betegnes ofte user experience. De kan både omfatte egentlige IT-støttede oplevelser, dvs. produkter og tjenester, hvis primære funktion er at skabe en oplevelse for brugeren eller forbrugeren, og oplevelsesberigede produkter og tjenester, dvs. produkter og tjenester, der har et andet primært formål end oplevelsen, men hvor oplevelsesaspekter er et tillæg til og en merværdi i forhold til den primære funktion (Rambøll Management, 2005; Lund et al., 2005). User experience og user experience design kan på denne måde anskues som den særlige udmøntning som oplevelsesøkonomi og oplevelsesdesign får inden for domænet: IT og teknologi.Emnet for og formålet med denne publikation er at præsentere, diskutere og også udvikle en række centrale begreber, der knytter sig til brugeroplevelser i forbindelse med IT og digitale medier, primært begreberne user experience, experience design og user experience design. Disse begreber er beslægtede og i nogle sammenhænge tæt sammenvævede, men har dog også separate betydninger. I denne publikations sammenhæng vil vi både tale om user experience, experience design og user experience design som et samlet felt og om de enkelte termer separat. User experience vil her blive betragtet som den centrale term, dvs. som den term, der i denne konkrete sammenhæng er i fokus, mens experience design og user experience design vil blive betragtet som relaterede begreber. Af sammen grund vil oplevelser i forbindelse med IT udgøre hovedfokus, men fremstillingen vil også behandle IT-baserede oplevelsers relationer til oplevelser generelt såvel som til almen oplevelsesdesign.
KW - User Experience Design
KW - digitale medier
KW - Interaktive
KW - IKT
KW - IT
KW - Informationsteknologi
KW - Bruger oplevelser
KW - Bruger-oplevelses design
KW - Oplevelsesdesign
KW - User Experience
KW - Experience Design
KW - Interactive Digital Media
KW - Experience Economy
KW - Information Technology
M3 - Bog
T3 - e-bøger fra InDiMedia
BT - UX, XD & UXD
PB - Aalborg Universitetsforlag
ER -