Narrativ idrætspsykologi i teori og praksis

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Der har altid været en tendens til at individualisere problemer indenfor idrætspsykologien. Det er udøveres mindset, fokus, motivation, følelser mv. vi skal fikse, så de kan trives, udvikle sig, og/eller præstere.

Der har de seneste år nærmest gået inflation i disse individualiserede retninger, og det virker til, at den primære opgaver i idrætspsykologien er, vi skal få udøvere til at trække vejret korrekt fremfor at skabe kulturer, hvor det er muligt at trække vejret, som udøverne gerne vil.

Baseret på filosoffen Michel Foucalt og grundlæggeren af narrativ terapi Michael White, kan vi få øje på, hvordan den traditionelle idrætspykologiske tilgang bl.a. er objektiverende overfor udøvere. Hvordan der netop er fare for at vi kategoriserer udøverne med vores idrætspsykologiske blik. Det narrative teoretiske fundament åbner op for nye måder både at forstå og handle på, som endnu ikke er helt betrådt endnu.

Baseret på cases med eliteudøvere og hold, vil Niels komme med konkrete eksempler på, hvordan man med afsæt i narrativ teori og praksis kan gentænke samtaler, workshops og i det hele taget rollen som mentaltræner.
Periode30 jan. 2024
Sted for afholdelseInstitut for Idræt & Ernæring, Københavns Universitet, Danmark
Grad af anerkendelseNational