Alene i Vesteuropa: Alle markante medicinske fremskridt indenfor lymfekræft er blevet afvist

Medicinrådets mange afvisninger af kræftlægemidler har påvirket Danmarks mulighed for at bidrage til internationale kliniske kræftstudier. Dette skyldes, at medicinalvirksomheder frygter, at Danmark ikke har taget den nyeste og bedste behandling i brug. Tarec Christoffer El-Galaly, formand for Dansk Lymfom Gruppe og professor ved hæmatologisk afdeling på Aalborg Universitetshospital, forklarer, at Danmark risikerer, at medicinalfirmaer i fremtiden vil gå uden om landet, når de skal markedsføre nye behandlinger. "Vi er et lille land, og vi risikerer, at firmaerne i fremtiden går uden om os, når de skal markedsføre nye behandlinger," siger han.

(Resumé leveret af Infomedia) Kilder: Onkologisktidsskrift.dk, 27-09-2023 Onkologisktidsskrift.dk, 27-09-2023

Periode27 sep. 2023 → 28 sep. 2023