Historisk udredning om vilkårene for anbragte på særforsorgens institutioner

Social- og Ældreministeriet offentliggjorde i 2020 opdraget for en historisk udredning vedrørende børn, unge og voksne anbragt i særforsorgens institutioner 1933-1980. Danmarks Forsorgsmuseum i Svendborg fik opgaven med at forestå undersøgelsen. Den blev foretaget af en udredningsgruppe bestående af: professor ved Syddansk Universitet Klaus Petersen, museumsleder ved Danmarks Forsorgsmuseum Sarah Smed, seniorforsker ved Rigsarkivet Mette Seidelin, professor ved Aalborg Universitet Poul Duedahl samt forsker Annemarie Borregaard. Undersøgelsen dokumenterer et stort omfang af eksempler på overgreb og svigt, som mange anbragte blev udsat for. F.eks. vold, seksuelle overgreb, unødig brug af magt så som fiksering og indespærring. Dette især indenfor åndssvageforsorgen. Forskningen viser, at trods det at staten overtog ansvaret for særforsorgen, blev der ikke gennemført systematisk tilsyn fra statens side med de institutioner, som de anbragte oftest i årevis boede. Der gives eksempler på den manglende retssikkerhed for anbragte indenfor åndssvageforsorgen. Interviewene bevidner, at anbringelsen har haft negative konsekvenser for mange anbragtes liv både under og efter anbringelse. Social- og Ældreministeriet studerer nu den historiske udredning nøje, før det besluttes hvad der videre skal ske. Det er en politisk beslutning, om de nulevende ofre for overgrebene skal have en undskyldning.

Periode29 apr. 2022