På temadagen Kræftdag 2023 fremhævede flere eksperter, at nye metoder kan forbedre overlevelsen for kræft, men at det også vil være dyrere end de nuværende behandlinger. Overlæge og klinisk lektor Andreas Carus fra Aalborg Universitetshospital fremhævede, at immunterapi har forbedret overlevelsen for patienter med blærekræft. "Behandlingen af både metastaserende og ikke-metastaserende blærekræft er under transformation. Immunterapi med pembrolizumab alene har forbedret overlevelsen med ca. syv måneder, sammenlignet med kemoterapi, viser nye resultater," påpegede han. Han fremhævede også resultater fra studier, hvor pembrolizumab er anvendt sammen med enfortumab vedotin til blærekræftpatienter med metastaserende sygdom.

(Resumé leveret af Infomedia) Kilder: Dagensmedicin.dk, 13-12-2023

Periode13 dec. 2023 → 18 dec. 2023