Overgreb og magtmisbrug var ikke usædvanligt i det, der i sin tid blev kaldt Danmarks åndssvageforsorg i perioden fra 1933 til 1980. Det viser en historisk udredning, som netop er afleveret til Socialministeriet, og som blandt andre forskere fra Syddansk Universitet, Rigsarkivet og Aalborg Universitet stpr bag. En af dem er historieprofessor Poul Duedahl fra Aalborg Universitet, og han fortæller om arbejdet bag og om, hvordan forholdene bl.a. var udtryk for, at forsorgen var præget af overbelægning og underbemanding. Staten overtog i perioden anstalterne og forsøgte at føre tilsyn. Statens repræsentanter ville ændre totalanstalterne og institutionskulturen, men det gik uhyre langsomt, og tilsynet fungerede generelt ikke. Fra og med 1959 satte staten ind med den såkaldte normaliseringspolitik i et forsøg på at forbedre forholdene, men det var et langt, sejt træk. Over en hel generation kendte folketingspolitikere og embedsmænd til problemerne og diskuterede dem på Folketingets talerstol, men ændringerne faldt drypvist og langsomt.

Periode30 apr. 2022

• TitelInstitutionskulturen var forrået
    Mediets navn/udløbKristeligt Dagblad, sektion 1, side 2 (Dagen)
    Land/OmrådeDanmark