Junctures of change' in the integration of young refugees

• Vitus, Kathrine (PI (principal investigator))
  • Skovdal, Morten (CoI (co-investigator))
  • Dånge, Louise (Projektdeltager)

Projektdetaljer

This study explores 'junctures of change' as they manifest in the integration
trajectories of young refugees in Denmark. The study combines in-depth qualitative research, analysis of national policy changes and case studies of the
implementation of national policy in two municipalities. Through a transitionsperspective and biographical narratives, the study unpacks the conditions and timings (‘junctures of change’) that shape young refugees’ integration trajectories in decisive ways. The study seeks to develop analytical tools to better understand the ways individual actors, support organisations and policy systems can interact to facilitate integration. The project contributes to the development of the research field of migration and integration by developing ‘junctures of change for integration’ as a specific problem space for research that informs integration policies and interventions to support young refugees' transition into Danish society.

Lægmandssprog

Projektet undersøger unge flygtninges oplevelser af afgørende faktorer for deres
livstransitioner og integration i det danske samfund. ’Integration’, som det forstås
både i integrationspolitiske tiltag, fx det kommunale integrationsprogram, og af de unges selv – belyses gennem et analytisk fokus på ’junctures of change’, dvs.
tidslige og rumlige sammenfald af begivenheder, sociale relationer, muligheder og
omstændigheder, som faciliterer nye livsbaner, handlingskompetencer og
deltagelsesmuligheder i eget liv og samfundet. Gennem kombination af
dybdegående kvalitative studier af unge flygtninges egne perspektiver med
casestudier af praktisk implementering af nationale integrationsmålsætninger i to
forskellige danske kommuner, har projektet til formål at belyse; i) de unges egne
oplevelser af ’junctures of change’ som har afgørende betydning for
samfundsmæssig integration, herunder ift. uddannelse, sundhed og sociale
relationer, og ii) hvordan kontekstuelle integrationsstrukturer i forskellige danske
kommuner muliggør – eller vanskeliggør - disse ’junctures of change’. Projektet
udvikler en ny teoretisk tilgang til unges integration, som forankrer
integrationsprocessen i et bredere perspektiv af unges transition til voksenlivet
gennem tidsbestemte livsfaser. Studiet leverer desuden analytiske greb til mere
brugersensitiv og -orienteret integration til brug for integrationsaktører i de danske kommuner og politiske beslutningstagere.
Kort titelJunctures
AkronymJunctures
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/201831/12/2021

Samarbejdspartnere

• University of Copenhagen

• Danmarks Frie Forskningsfond | Samfund og Erhverv: 3.657.920,00 kr.

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.