Bygherrens prissætning og visualisering efter arkitektkonkurrence: Blokmodellen anvendt på en nybygning for Roskilde Universitetscenter

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

872 Downloads (Pure)

Bygherren har et ønske om tidligere og bedre at kunne prissætte byggeopgaver med baggrund i en systematisk erfaringsopsamling på afsluttede sager. I rapporten vises, hvordan den såkaldte Blokmodel kan bruges sammen med 3D-visualisering og -simulering, dels til at visualisere den indledende dialog mellem bygherre, bygherrerådgiver, ejer og brugere, dels til at sammenkoble rumlighed og form med priser og mængder. Desuden vises, hvordan man kobler oplysninger, priser og mængder sammen med en beskrivelse af byggeriets kvalitetsniveau. Blokmodellen er en datastruktur for bygningen, rum, konstruktioner, installationer mv., som giver bygherren, ejeren og brugere et sammenhængende overblik over priser, omfang og kvaliteter.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedHørsholm