Fokus på fremme af livskvalitet og trivsel hos personer med demens gennem læringsmodel med musikterapi og Dementia Care Mapping som det fælles omdrejningspunkt

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskning

580 Downloads (Pure)

Abstrakt

Formål
Projektet er et igangværende ph.d.-projekt, der har til formål at udvikle en læringsmodel for omsorgsgivere i demensomsorgen, som kan medvirke til at øge livskvalitet og trivsel hos personer med demens, gennem udvikling af terapeutiske kommunikations- og omsorgsmetoder.

Baggrund for projektet
Personer med demens er helt eller delvist frarøvet evnen til at huske fortiden og forestille sig fremtiden. Nutiden bliver derfor af vital betydning for deres eksistens. At være i relation med personer med demens er en særlig udfordring, da afvikling af færdigheder og funktioner gør det svært for dem at udtrykke deres egentlige behov. Det kan føre til situationer, hvor dialogen og samarbejdet mellem omsorgsgiver og personen med demens ikke lykkes. Ud fra en grundantagelse om, at det er den professionelle omsorgsgiver, der har ansvaret for kvaliteten af relationen til personen med demens er det afgørende, at omsorgsgiverne besidder de nødvendige personlige og faglige kompetencer til at indgå i mødet med personen med demens, så deres livskvalitet og trivsel i hverdagen fremmes.
Det centrale i forskningsprojektet er at undersøge, hvordan omsorgsgivere kan videreudvikle deres viden og kompetencer til at håndtere mødet med demensramte personer, så deres livskvalitet og trivsel i hverdagen fremmes. Dette sker gennem en læringsmodel, der har fokus på det relationelle møde mellem personen med demens og omsorgsgiveren, hvor musikterapi er det fælles omdrejningspunkt for opbygning og udvikling af relationen.

Beskrivelse af den metode som er anvendt
Metodisk er projektet tilrettelagt som et casestudie af et musikterapiforløb. I læringsmodellen tages afsæt i Tom Kitwoods teori og værdigrundlag om en personorienteret omsorg. Dementia Care Mapping (DCM) anvendes i læringsforløbet til at belyse de relationelle møder, der opstår i musikterapien. Samtidig anvendes DCM som pædagogisk metode i feedbackprocessen med omsorgsgiverne, hvor der arbejdes på at give omsorgsgiverne redskaber til at bruge musik aktivt i deres interaktion med personer med demens i forskellige samværssituationer. Projektets teoretiske referenceramme indgår ligeledes i læringsprocessen; f.eks. teori om selvfornemmelser, vitalitetsformer, det nuværende øjeblik, retrogense samt spejlneuroner.

Resultater/konklusion
De foreløbige resultater viser, at omsorgsgivernes relationelle møde med personerne med demens er udviklet ved at de aktivt bruger deres musiske og interpersonelle kompetencer i forskellige samværssituationer og i forbindelse med konkrete pleje- og omsorgsopgaver; hvilket har en positiv effekt på livskvalitet og trivsel hos personerne med demens.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato6 maj 2013
Antal sider1
StatusUdgivet - 6 maj 2013
BegivenhedDemensdagene 2013 - Tivoli Hotel & Congress Cente, København, Danmark
Varighed: 6 maj 20137 maj 2013

Konference

KonferenceDemensdagene 2013
LokationTivoli Hotel & Congress Cente
LandDanmark
ByKøbenhavn
Periode06/05/201307/05/2013

Emneord

  • demens
  • musikterapi
  • læringsmodel for praktikere på demensområdet
  • relationelle møde
  • personorienteret tilgang

Citationsformater