Organisering på tværs af organisatoriske grænser

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

48 Downloads (Pure)

Abstract

Værdiskabelse sker i stigende grad på tværs af organisatoriske grænser og skaber dermed grundlag for gentænkning og innovation af eksisterende forretningsmodeller. Der eksisterer derfor et behov for at gøre op med det traditionelle fokus på enkeltstående forretningsmodeller i isolerede organisationer. I denne artikel introduceres en distinktion mellem intra- og inter-organisatoriske forretningsmodeller. Ved at bygge bro mellem forskellige teoretiske dimensioner af interorganisatorisk samarbejde og forretningsmodellitteratur diskuteres, hvorledes forretningsmodelinnovation kan være en tilgang til at skabe organisering på tværs af organisatoriske grænser. Dette eksemplificeres gennem en case, der følger inter-organisatorisk
samarbejde omkring forretningsmodeludvikling og etablering af en kollaborativ forretningsmodel på Aalborg Havn.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSamfundslederskab i Skandinavien
Vol/bind35
Udgave nummer3
Sider (fra-til)147-163
ISSN0900-8322
DOI
StatusUdgivet - 25 maj 2020

Citationsformater