Stevens arbejde i uformelle læringsrum

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Kapitlet griber ind i forståelsen af ledelse som en kompleks praksis, hvor arbejdshverdagen – og dermed de uformelle læringsrum – er af signifikant betydning for lederes evne til at honorere omgivelsernes skiftende krav til organisationen.
    Ledelsespraksis forudsætter en veludviklet evne til at skabe rum for læring og
    refleksivitet hos sig selv ud fra, hvad kapitel 1 beskriver som et ’vertikalt fokus’,
    samt understøtte, at ledelse forstås som en ’relationel praksis’, der knytter udvikling (læringslogik) og arbejdshverdag (produktionslogik) sammen. Kapitlet
    er et læringsteoretisk funderet casestudie baseret på en forskers aktivt medlevende samvær samt dialogisk-samskabende meningsudvikling med en offentligt ansat mellemleder gennem en periode på 3 år. Som analytisk-konceptuel platform har vi betjent os, dels af to bredt favnende læringsteoretiske modeller, dels af en relationelt funderet deskriptiv organisatorisk model. Kapitlet illustrerer, hvordan behovet for brobygning mellem udmeldte strategiske forandringer og hverdagspraksis løbende motiverer en leder til refleksiv selv- og anden-dialog i uformelle læringsrum.
    OriginalsprogDansk
    TitelLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
    RedaktørerHanne Dauer Keller, Søren Frimann
    Antal sider28
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2017
    Udgave1
    Sider243-271
    Kapitel10
    ISBN (Trykt)978-87-7112-666-2
    ISBN (Elektronisk)978-87-7112-665-5
    StatusUdgivet - 2017
    NavnOrganisatorisk læring og ledelse
    Nummer3
    ISSN2446-1814

    Citationsformater