Stevens arbejde i uformelle læringsrum

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstrakt

Kapitlet griber ind i forståelsen af ledelse som en kompleks praksis, hvor arbejdshverdagen – og dermed de uformelle læringsrum – er af signifikant betydning for lederes evne til at honorere omgivelsernes skiftende krav til organisationen.
Ledelsespraksis forudsætter en veludviklet evne til at skabe rum for læring og
refleksivitet hos sig selv ud fra, hvad kapitel 1 beskriver som et ’vertikalt fokus’,
samt understøtte, at ledelse forstås som en ’relationel praksis’, der knytter udvikling (læringslogik) og arbejdshverdag (produktionslogik) sammen. Kapitlet
er et læringsteoretisk funderet casestudie baseret på en forskers aktivt medlevende samvær samt dialogisk-samskabende meningsudvikling med en offentligt ansat mellemleder gennem en periode på 3 år. Som analytisk-konceptuel platform har vi betjent os, dels af to bredt favnende læringsteoretiske modeller, dels af en relationelt funderet deskriptiv organisatorisk model. Kapitlet illustrerer, hvordan behovet for brobygning mellem udmeldte strategiske forandringer og hverdagspraksis løbende motiverer en leder til refleksiv selv- og anden-dialog i uformelle læringsrum.
OriginalsprogDansk
TitelLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
RedaktørerHanne Dauer Keller, Søren Frimann
Antal sider28
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2017
Udgave1
Sider243-271
Kapitel10
ISBN (Trykt)978-87-7112-666-2
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-665-5
StatusUdgivet - 2017
NavnOrganisatorisk læring og ledelse
Nummer3
ISSN2446-1814

Citationsformater