Tur-samspil i musikterapi med børn med svære kommunikationsvanskeligheder

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

499 Downloads (Pure)

Abstract

Tur-samspil udgør en vigtig grundsten i den tidlige sociale og kommunikative udvikling, og optræder ofte i musikterapeutiske samspil med kommunikationssvage børn. Artiklen præsenterer relevante begreber fra faglitteraturen om tur-samspil i voksendialoger (de såkaldte Konversationsanalyser), som kan bruges til at analysere musikterapeutiske samspil. Da karakteren af tur-organisering afhænger af udviklingsalder, sammenholdes de beskrevne cues med forskning i tidlige forældre-barn samspil. Fagbegreberne belyses gennem en række musikterapeutiske case-vignetter fra forfatterens ph.d. afhandling. Gennemgangen belyser nogle af lighederne og forskellene mellem henholdsvis voksen-dialoger, tidlige forældre-barn samspil og musikterapeutiske samspil. Artiklen afsluttes af en opsummerende gennemgang af nogle af de træk ved tidlige samspil, som musikterapeuter vha. musikken kan forstærke, efterfulgt af en præcisering af de træk ved barnets deltagelse i tur-samspillet, som kan indgå i musikterapeutisk assessment af samspil med kommunikationssvage børn. Klinisk tager artiklen udgangspunkt i musikterapeutisk samspil med børn med betydelige funktionsnedsættelser, herunder børn med autisme. Artiklens indhold henvender sig dog bredt til alle med interesse for tidlige kommunikationsformer, også hos betydeligt ældre klientgrupper.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Musikterapi
Vol/bind3
Udgave nummer2
Sider (fra-til)7-26
ISSN1603-8800
StatusUdgivet - 2006

Emneord

  • musikterapi
  • tur-samspil
  • nonverbal kommunikation
  • børn med betydelige funktionsnedsættelser
  • autisme

Citationsformater