Description
Text:-Pressemeddelelse, 11/4-2011
Ny dansk forskning: Handicappede genoptrænes med computerspil
Ny dansk forskning viser at leg med computerspil hjælper handicappede og smertepatienter. Danske genoptrænings-spil på vej
Computerspil der kræver fysisk aktivitet og bevægelse som Microsoft Kinect og PlayStation Move, er ikke kun interaktiv underholdning anno 2011, men også et seriøst redskab til rehabilitering af handicappede og smertepatienter.
Ny dansk forskning
Professor Tony Brooks ved Aalborg Universitet Esbjerg og reumatolog Hans-Jacob Haga har gennemført et længere forskningsprojekt, hvor genoptræning gennem leg med bevægelses-computerspil har hjulpet delvist lammede og lindret smerterne hos svære fibromyalgi-patienter.
Leg og genoptræning smelter sammen
Netop nu er Tony Brooks i gang med et udvidet forsøg, hvor 18 fibromyalgi-patienter
styrer de interaktive spil ved at bruge armene og hele kroppen. Her går leg, teknologi, interaktion, motivation og rehabilitering op i en højere enhed.
”Specielt den høje grad af motivation som legeelementet tilføjer, har gjort, at patienterne er nået meget længere end ved et traditionelt genoptræningsforløb”, fortæller Tony Brooks, der er en af pionererne inden for brug af spil og virtual reality til rehabilitering.
Gode patient-erfaringer
44 årige Rita Jensen fra Esbjerg er fibromyalgiramt og har gode erfaringer med de bevægelsesfølsomme computerspil:
”Jeg har i mange år haft stærke smerter i arme og ben, men med hjælp fra bevægelsesspillene har jeg fået et redskab til at mindske smerterne og finde ud af hvad min krop kan og ikke kan”, fortæller Rita Jensen.
Danske genoptrænings-spil på vej
Også danske spiludviklere arbejder seriøst med at udvikle computerspil til sundhedssektoren. Serious Games Interactive er netop ved at afslutte EU-projektet Playmancer, hvor det danske firma har udviklet et computerspil, der hjælper patienter til at erkende deres følelser, genvinde selvkontrol, træne bevægelser og slappe af i specifikke muskler.
Computerspil knytter patienter og læger sammen
"Dette spil går udover grænserne for virtuel virkelighed. Vores mål var at motivere patienterne til at kende deres krop og sind bedre. Computerspil er underholdende og motiverende, så vi mente at de kunne tilføje en effektiv ekstra dimension til patienternes behandling for forskellige sygdomme. Computerspillet knytter patienter, læger og terapeuter bedre sammen”, fortæller Elias Kalapanidas, koordinator for Playmancer projektet.
Glad for gavnlige bivirkninger
Hos Multimedieforeningen, der står bag 95 procent af alle solgte computerspil i Danmark, er man begejstret for de interaktive spils gavnlige bivirkninger:
”Computerspil er først og fremmest underholdning, men vi er naturligvis glade for at spillene også kan hjælpe patienter til en bedre dagligdag. På samme måde ved vi også at bevægelsesspillene kan få folk i bedre form og mange spil kan bruges til indlæring i fx folkeskolen”, fortæller Jesper Ahrendsen, der er formand for Multimedieforeningen.
Subject
SERIOUS GAMES RESEARCH Aalborg University Lektor Tony Brooks
Period | 11 Apr 2011 |
---|
Media contributions
1Media contributions
Title New Danish research: Disabled people rehabilitated with computer games (Ny dansk forskning: Handicappede genoptrænes med computerspil): Ny dansk forskning viser at leg med computerspil hjælper handicappede og smertepatienter. Danske genoptrænings-spil på vej Media name/outlet The Danish Multimedia Union Media type Web Date 11/04/2011 Description Article link Producer/Author Dansk Multimedieforeningen URL www.muf.dk/nyheder/computerspil_handicap.asp Persons Anthony Lewis Brooks
Keywords
- Serious Games RESEARCH
Related content
-
Publications
-
Musik og farver hjælper handikappede: Multihandikappede husker og koncentrerer sig bedre, efter de har spillet særlige computerspil. Tony Brooks fra Aalborg Universitet håber på et bredt gennembrud med sin forskning i 2009.
Research output: Contribution to journal › Contribution to newspaper - Feature article
-
Leg dig fra smerten
Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
-
Customising games for non-formal rehabilitation
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Special Issue on Disability, Virtual Reality, ArtAbilitation and Music: Editorial: International Journal on Disability & Human Development
Research output: Contribution to journal › Editorial
-
Intelligent Decision-Support in Virtual Reality Healthcare & Rehabilitation
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Nintendo Wii hjælper patienter i Esbjerg: Gennem leg kan man glemme sine muskelsmerter og få øget livskvalitet, viser forstudierne i et forskningsprojekt i Esbjerg, der derfor søger flere forsøgspersoner.
Research output: Other contribution › Net publication - Internet publication › Communication
-
The 1st International Symposium on Ludic Engagement Designs for All. LEDA 2007, Esbjerg, Denmark, 28-30 November
Research output: Book/Report › Book › Research
-
Customization of gaming technology and prototyping of rehabilitation applications
Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceeding › Article in proceeding › Research › peer-review
-
Press/Media
-
FORSKNING skaber glæde og livskvalitet
Press/Media: Press / Media
-
Computerspil til genoptræning
Press/Media: Press / Media
-
Professor on course for cutting-edge technology
Press/Media: Press / Media
-
Computerspil kan hjælpe handicappede med genoptræning
Press/Media: Press / Media
-
Esbjerg-professor får forskerpris
Press/Media: Press / Media
-
Ingeniør får pris for it-platform til handicappede
Press/Media: Press / Media
-
Computerspil kan hjælpe handicappede med genoptræning
Press/Media: Press / Media
-
Nintendo Wii-projekt hjælper smertepatienter
Press/Media: Press / Media