Er TikTok trenden ’lazygirljobs’ et udtryk for et digitalt generationsopgør mod en syg arbejdskultur med overarbejde, stress og en (over)investering i arbejdslivet? Det taler lektor Mette Lykke Nielsen om i Radio4’s Kulturmagasinet under overskriften ’Du er ikke dit arbejde’ (26:07).

Periode11 sep. 2023

• TitelRadio4 Kulturmagasinet
    Grad af anerkendelseNational
    Mediets navn/udløbRadio4
    MedietypeRadio
    Land/OmrådeDanmark
    Dato11/09/2023
    Beskrivelse(26:07) #lazygirljobs er et hashtag der fejer hen over TikTok, hvor unge kvinder promoverer jobs der kan klares med den ene hånd på ryggen som et radikalt opgør med en arbejdskultur præget af præstation, overarbejde og stress. Bevægelsen ønsker samtidig at gøre op med idéen om arbejde som identitetsmarkør. Gæster: Katrine Pedersen, podcastvært Politiken, underviser i digitale medier på Københavns Universitet. Mette Lykke Nielsen, lektor ved Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet.
    Producer/forfatterMathias Wissing
    URLhttps://www.radio4.dk/program/kulturmagasinet/?gid=76333&title=du-er-ikke-dit-arbejde&time=1567
    PersonerMette Lykke Nielsen

Emneord