Poul Duedahl, der stod bag DR's dokumentarserie om Poul Nyrup Rasmussens far, der som dreng blev tvangsanbragt på en åndssvageanstalt på Livø, bliver årets grundlovstaler i Sæby. Poul Duedahl, der er professor i historie ved Institut for Politik og Samfund på Aalborg Universitet, vil mandag den 5. juni fra klokken 10 tale om "Kampen for demokratiet", hvor han sætter Danmarks folkestyre i et historisk perspektiv. Kernen i årets tale er, at den grundlov og det demokrati, som vi i dag tager for givet, blev til på baggrund af voldsomme magtkampe, der mere end én gang bragte Danmark på randen af en revolution. Faktisk er det et rent lykketræf, at det ikke skete. Demokrati er med andre ord ikke noget, vi må tage for givet - det er tværtimod noget som der løbende skal værnes om. Poul Duedahl ”er kendt viden om for at være en af landets bedste formidlere af historie” skriver journalisten. "Han vil i talen beskrive grundlovens og demokratiets historie på sin sædvanlige levende og inspirerende måde, krydret med lokale eksempler".

Periode31 maj 2023 → 5 jun. 2023