Tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussens private liv kommer under lup, når han torsdag i næste uge sammen med forfattere til bogen ’Afvigernes ø’ gæster Nibe og holder foredrag på Nordjyllands Landbrugsskole. Poul Nyrup Rasmussens far Oluf var nemlig anbragt på Livø i syv år, og han vil under arrangementet fortælle om ham og hans ophold sammen med historieprofessor Poul Duedahl fra Aalborg Universitet og museumsinspektør Maria Clement Hagstrup fra Vesthimmerlands Museum, som er forfatterne til bogen om de anbragte unge mænd på Livø. Dernæst fortæller Poul Nyrup Rasmussen om sin datter, Signe, der på tragisk vis valgte livet fra umiddelbart efter, han var blevet statsminister. På baggrund af den tragiske hændelse har Poul Nyrup Rasmussen stiftet Headspace Danmark, der nu findes i 28 kommuner bl.a. i Aalborg. De tre sætter med andre ord fokus på sårbare unge i dag og i de seneste 100 år. Det vil de gøre fem steder i Danmark, og Nibe er udvalgt som det første af de steder, som får lejlighed til at opleve arrangementet. Overskuddet fra arrangementet går ubeskåret til Headspace Danmark.

Periode3 apr. 2024

• TitelTidl. statsminister Poul Nyrup Rasmussen om far og datter