• PostadresseVis på kort

Organisationsprofil

Leder af forskningsgruppen:
Professor Torben Elgaard Jensen

Forskningsgruppen i Teknoantropologi forsker i sociale og tekniske innovationsprocesser, som har afgørende betydning for aktuelle og fremtidige samfundsmæssige udfordringer.

Komplicerede samfundsmæssige udfordringer vil næppe blive løst gennem tekniske fix. Derfor tror vi, at brugbare løsninger og ansvarlig teknologiudvikling skal bygge på hensyntagen til sociale relationer, inddragelse af brugere, og en dyb forståelse af, hvordan teknologi bliver brugt i praksis.

Gruppen forsker i spørgsmål så som:

• Hvordan kan brugere blive aktive deltagere i teknologisk innovation og design?
  • Hvor kan vi som individer og samfund forholde os til de risici, videnskontroverser og etiske dilemmaer, som opstår i forbindelse med nye teknologier?
  • Hvordan forandrer teknologi menneskers erfaringer, aktiviteter og performance?

Forskningsgruppen er vært for Teknoantropologisk Laboratorium (TANTlab) – et pris-vindende digital metode laboratorium med en stærk interdisciplinær forankring i videnskabs- og teknologistudier. Mange af gruppens forskningsprojekter bliver udført i samarbejde med laboratoriet.

Alle gruppens medlemmer er aktive forskere, og alle senior medlemmer underviser på teknoantropologi uddannelsen.

Emneord

• Arkitektur og Fysisk planlægning
  • Velfærdsstat

Fingerprint

Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

Samarbejde i de sidste fem år

Klik på punkterne for at se detaljerne.