Projektdetaljer

Bo Godt: Udviklingen af danske boligidealer 1930-1960.
Danske boligidealer er under forandring. Krav om bæredygtighed har sammen med nye livs- og arbejdsformer skabt behov for at ændre den danske boligkultur. Men hvordan vokser nye boligdrømme frem? Dette forskningsprojekt og arkivstudie undersøger, hvordan boligidealer bliver til. Konkret fokuserer projektet på perioden 1930-1960, som på flere måder minder om i dag: Samfundet var under forandring, og ny teknologi og livsvilkår krævede nye måder at bo på. Projektet sætter fokus på interaktionen mellem stat, civilsamfundsaktører og populærkulturelle platforme så som Alt for Damerne, Tidens Kvinder, boligudstillinger mv. De boligidealer, der dengang blev formuleret, har sat sig dominerende og varige spor i den danske bolig- og bygningskultur. Ved at se på de forhandlinger, der dengang foregik mellem krav og præferencer, vil projektet give indsigt i, hvordan samfundsproblemer, boligpolitik og arkitektur over tid forvandles til boligidealer. Forskningsprojektet gennemføres i et samarbejde mellem BUILD, Aalborg Universitet og Institut for Bygningskunst og Kultur, Det Kongelige Akademi. Derudover er der indgået et samarbejde med Det Kgl. Bibliotek.

Projektet har modtaget en bevilling fra Augustinusfonden.

Lægmandssprog

Kort titelBo Godt
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/03/202428/02/2026