Projektdetaljer

Telemarksforsking i Norge skal gjennomføre et forskningsprosjekt om skeives erfaringer med deltakelse i breddeidretten. Begrepet skeiv brukes som en overordnet betegnelse, og omfatter de som identifiserer seg med et eller flere begreper som tilhører lhbt+-kategorien.

Prosjektet gjennomføres på oppdrag fra Barne- ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), og er en direkte oppfølging av regjeringens handlingsplan for kjønns- og seksualitetsmangfold (2023 – 2026), der ‘inkluderende idrett’ er ett av tre innsatsområder.

Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med forskere fra Forskningssenter for barne- og ungdomsidrett ved Norges idrettshøgskole og Center for Ungdomsforskning (CeFU) ved Universitetet i Ålborg. Det er også knyttet en referansegruppe til prosjektet bestående av kompetente personer fra både idrettsfeltet og fra inkluderingsfeltet.

Prosjektet skal resultere i en forskningsrapport som skal ferdigstilles høsten 2024.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/202431/12/2024