Resumé

Viden om læring og læreprocesser spiller i dag en central rolle i mange forskellige sammenhænge og danner baggrund for vurderinger og afgørelser med vidtrækkende betydning. Dette gælder ikke mindst inden for pædagogik og didaktik, udvikling af læringsressourcer, organisationsudvikling, arkitektur og design af uddannelsesinstitutioner, samt lovgivning og reformarbejde inden for uddannelse, undervisning og pædagogik.

AT UNDERSØGE LÆRING fokuserer med afsæt i empiriske undersøgelser på, hvordan man kan udforske læring og læreprocesser, og hvilke krav man bør stille til forskningsprocessen. Dermed behandler bogen også det fundamentale spørgsmål om, hvad man kan forstå ved viden om læring og læreprocesser. Bogens temaer og spørgsmål udgør tilsammen de dele i vidensproduktionens maskinrum , som skal spille sammen for at tilvejebringe videnskabelig viden.

Forfatterne inddrager eksempler fra aktuel uddannelsesforskning samt fra forskning knyttet til udviklingen af teorier om læring generelt.
OriginalsprogDansk
ForlagSamfundslitteratur
Udgave1
Antal sider188
ISBN (Trykt)9788759326169
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • uddannelsesforskning
  • læring
  • Læreprocesser

Citer dette

@book{81fbdcf6104e4c17af329ffea7ed65e2,
title = "At unders{\o}ge l{\ae}ring",
abstract = "Viden om l{\ae}ring og l{\ae}reprocesser spiller i dag en central rolle i mange forskellige sammenh{\ae}nge og danner baggrund for vurderinger og afg{\o}relser med vidtr{\ae}kkende betydning. Dette g{\ae}lder ikke mindst inden for p{\ae}dagogik og didaktik, udvikling af l{\ae}ringsressourcer, organisationsudvikling, arkitektur og design af uddannelsesinstitutioner, samt lovgivning og reformarbejde inden for uddannelse, undervisning og p{\ae}dagogik.AT UNDERS{\O}GE L{\AE}RING fokuserer med afs{\ae}t i empiriske unders{\o}gelser p{\aa}, hvordan man kan udforske l{\ae}ring og l{\ae}reprocesser, og hvilke krav man b{\o}r stille til forskningsprocessen. Dermed behandler bogen ogs{\aa} det fundamentale sp{\o}rgsm{\aa}l om, hvad man kan forst{\aa} ved viden om l{\ae}ring og l{\ae}reprocesser. Bogens temaer og sp{\o}rgsm{\aa}l udg{\o}r tilsammen de dele i vidensproduktionens maskinrum , som skal spille sammen for at tilvejebringe videnskabelig viden.Forfatterne inddrager eksempler fra aktuel uddannelsesforskning samt fra forskning knyttet til udviklingen af teorier om l{\ae}ring generelt.",
keywords = "uddannelsesforskning, l{\ae}ring, L{\ae}reprocesser",
author = "Andreasen, {Karen Egedal} and Rasmussen, {Palle Damkj{\ae}r} and Annette Rasmussen and Jensen, {Annie Aarup} and Christian Ydesen and Ole Ravn",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "9788759326169",
publisher = "Samfundslitteratur",
edition = "1",

}

At undersøge læring. / Andreasen, Karen Egedal; Rasmussen, Palle Damkjær; Rasmussen, Annette; Jensen, Annie Aarup; Ydesen, Christian; Ravn, Ole.

1 udg. Samfundslitteratur, 2017. 188 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - At undersøge læring

AU - Andreasen, Karen Egedal

AU - Rasmussen, Palle Damkjær

AU - Rasmussen, Annette

AU - Jensen, Annie Aarup

AU - Ydesen, Christian

AU - Ravn, Ole

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Viden om læring og læreprocesser spiller i dag en central rolle i mange forskellige sammenhænge og danner baggrund for vurderinger og afgørelser med vidtrækkende betydning. Dette gælder ikke mindst inden for pædagogik og didaktik, udvikling af læringsressourcer, organisationsudvikling, arkitektur og design af uddannelsesinstitutioner, samt lovgivning og reformarbejde inden for uddannelse, undervisning og pædagogik.AT UNDERSØGE LÆRING fokuserer med afsæt i empiriske undersøgelser på, hvordan man kan udforske læring og læreprocesser, og hvilke krav man bør stille til forskningsprocessen. Dermed behandler bogen også det fundamentale spørgsmål om, hvad man kan forstå ved viden om læring og læreprocesser. Bogens temaer og spørgsmål udgør tilsammen de dele i vidensproduktionens maskinrum , som skal spille sammen for at tilvejebringe videnskabelig viden.Forfatterne inddrager eksempler fra aktuel uddannelsesforskning samt fra forskning knyttet til udviklingen af teorier om læring generelt.

AB - Viden om læring og læreprocesser spiller i dag en central rolle i mange forskellige sammenhænge og danner baggrund for vurderinger og afgørelser med vidtrækkende betydning. Dette gælder ikke mindst inden for pædagogik og didaktik, udvikling af læringsressourcer, organisationsudvikling, arkitektur og design af uddannelsesinstitutioner, samt lovgivning og reformarbejde inden for uddannelse, undervisning og pædagogik.AT UNDERSØGE LÆRING fokuserer med afsæt i empiriske undersøgelser på, hvordan man kan udforske læring og læreprocesser, og hvilke krav man bør stille til forskningsprocessen. Dermed behandler bogen også det fundamentale spørgsmål om, hvad man kan forstå ved viden om læring og læreprocesser. Bogens temaer og spørgsmål udgør tilsammen de dele i vidensproduktionens maskinrum , som skal spille sammen for at tilvejebringe videnskabelig viden.Forfatterne inddrager eksempler fra aktuel uddannelsesforskning samt fra forskning knyttet til udviklingen af teorier om læring generelt.

KW - uddannelsesforskning

KW - læring

KW - Læreprocesser

UR - http://samfundslitteratur.dk/bog/unders%C3%B8ge-l%C3%A6ring

M3 - Bog

SN - 9788759326169

BT - At undersøge læring

PB - Samfundslitteratur

ER -