Cultural self-construals of Mexican, Spanish, and Danish college students: Beyond independent and interdependent self

Andrés Santamaría, Manuel L. de la Mata, Tia G. B. Hansen, Lucía Ruiz

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

40 Citationer (Scopus)

Abstract

De sidste par tiår har tværkulturel forskning vist vigtige forskelle i selvbegribelse. En dybere forståelse forudsætter imidlertid inddragelse af flere kulturer. Modsat Markus og Kitayamas distinktion mellem independent og interdependent selv, har forfattere som Kagitcibasi m.fl. argumenteret for et mere komplekst, flerdimensionelt og situeret perspektiv på selvbegribelse, et synspunkt støttet af bl.a. undersøgelser med Twenty Statement Test (TST). Vi bad danske, spanske og mexikanske studerende svare på en forkortet TST og fandt, at danskerne refererede mindre til private egenskaber end spaniere og mexikanere, og mere til interdependens og imødekommenhed. Disse resultater modsiger nogle grundantagelser i Markus og Kitayamas teori og støtter det synspunkt, at selvbegribelse er multidimensionel og varierer med personlige og situationelle forhold.
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftJournal of Cross-Cultural Psychology
Vol/bind41
Udgave nummer3
Sider (fra-til)471–477
ISSN0022-0221
DOI
StatusUdgivet - 2010

Emneord

  • selv
  • kultur
  • psykologi
  • Kulturen i den mentale selvbiografi

    de la Mata Benítez, M. L., Hansen, T. G. B., Santamaría Santigosa, A., Ruiz Ramos, L., Gulbrandsen, K. A. & Antalikova, R.

    <ingen navn>

    21/09/2006 → …

    Projekter: ProjektForskning

Citationsformater