Cultural self-construals of Mexican, Spanish, and Danish college students: Beyond independent and interdependent self

Andrés Santamaría, Manuel L. de la Mata, Tia G. B. Hansen, Lucía Ruiz

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

25 Citationer (Scopus)

Resumé

De sidste par tiår har tværkulturel forskning vist vigtige forskelle i selvbegribelse. En dybere forståelse forudsætter imidlertid inddragelse af flere kulturer. Modsat Markus og Kitayamas distinktion mellem independent og interdependent selv, har forfattere som Kagitcibasi m.fl. argumenteret for et mere komplekst, flerdimensionelt og situeret perspektiv på selvbegribelse, et synspunkt støttet af bl.a. undersøgelser med Twenty Statement Test (TST). Vi bad danske, spanske og mexikanske studerende svare på en forkortet TST og fandt, at danskerne refererede mindre til private egenskaber end spaniere og mexikanere, og mere til interdependens og imødekommenhed. Disse resultater modsiger nogle grundantagelser i Markus og Kitayamas teori og støtter det synspunkt, at selvbegribelse er multidimensionel og varierer med personlige og situationelle forhold.
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftJournal of Cross-Cultural Psychology
Vol/bind41
Udgave nummer3
Sider (fra-til)471–477
ISSN0022-0221
DOI
StatusUdgivet - 2010

Emneord

  • selv
  • kultur
  • psykologi

Citer dette

@article{a3497080583e11df9ad7000ea68e967b,
title = "Cultural self-construals of Mexican, Spanish, and Danish college students: Beyond independent and interdependent self",
abstract = "De sidste par ti{\aa}r har tv{\ae}rkulturel forskning vist vigtige forskelle i selvbegribelse. En dybere forst{\aa}else foruds{\ae}tter imidlertid inddragelse af flere kulturer. Modsat Markus og Kitayamas distinktion mellem independent og interdependent selv, har forfattere som Kagitcibasi m.fl. argumenteret for et mere komplekst, flerdimensionelt og situeret perspektiv p{\aa} selvbegribelse, et synspunkt st{\o}ttet af bl.a. unders{\o}gelser med Twenty Statement Test (TST). Vi bad danske, spanske og mexikanske studerende svare p{\aa} en forkortet TST og fandt, at danskerne refererede mindre til private egenskaber end spaniere og mexikanere, og mere til interdependens og im{\o}dekommenhed. Disse resultater modsiger nogle grundantagelser i Markus og Kitayamas teori og st{\o}tter det synspunkt, at selvbegribelse er multidimensionel og varierer med personlige og situationelle forhold.",
keywords = "selv, kultur, psykologi, self, culture, psychology",
author = "Andr{\'e}s Santamar{\'i}a and {de la Mata}, {Manuel L.} and Hansen, {Tia G. B.} and Luc{\'i}a Ruiz",
year = "2010",
doi = "10.1177/0022022109359694",
language = "English",
volume = "41",
pages = "471–477",
journal = "Journal of Cross-Cultural Psychology",
issn = "0022-0221",
publisher = "SAGE Publications",
number = "3",

}

Cultural self-construals of Mexican, Spanish, and Danish college students: Beyond independent and interdependent self. / Santamaría, Andrés; de la Mata, Manuel L.; Hansen, Tia G. B.; Ruiz, Lucía.

I: Journal of Cross-Cultural Psychology, Bind 41, Nr. 3, 2010, s. 471–477.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Cultural self-construals of Mexican, Spanish, and Danish college students: Beyond independent and interdependent self

AU - Santamaría, Andrés

AU - de la Mata, Manuel L.

AU - Hansen, Tia G. B.

AU - Ruiz, Lucía

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - De sidste par tiår har tværkulturel forskning vist vigtige forskelle i selvbegribelse. En dybere forståelse forudsætter imidlertid inddragelse af flere kulturer. Modsat Markus og Kitayamas distinktion mellem independent og interdependent selv, har forfattere som Kagitcibasi m.fl. argumenteret for et mere komplekst, flerdimensionelt og situeret perspektiv på selvbegribelse, et synspunkt støttet af bl.a. undersøgelser med Twenty Statement Test (TST). Vi bad danske, spanske og mexikanske studerende svare på en forkortet TST og fandt, at danskerne refererede mindre til private egenskaber end spaniere og mexikanere, og mere til interdependens og imødekommenhed. Disse resultater modsiger nogle grundantagelser i Markus og Kitayamas teori og støtter det synspunkt, at selvbegribelse er multidimensionel og varierer med personlige og situationelle forhold.

AB - De sidste par tiår har tværkulturel forskning vist vigtige forskelle i selvbegribelse. En dybere forståelse forudsætter imidlertid inddragelse af flere kulturer. Modsat Markus og Kitayamas distinktion mellem independent og interdependent selv, har forfattere som Kagitcibasi m.fl. argumenteret for et mere komplekst, flerdimensionelt og situeret perspektiv på selvbegribelse, et synspunkt støttet af bl.a. undersøgelser med Twenty Statement Test (TST). Vi bad danske, spanske og mexikanske studerende svare på en forkortet TST og fandt, at danskerne refererede mindre til private egenskaber end spaniere og mexikanere, og mere til interdependens og imødekommenhed. Disse resultater modsiger nogle grundantagelser i Markus og Kitayamas teori og støtter det synspunkt, at selvbegribelse er multidimensionel og varierer med personlige og situationelle forhold.

KW - selv

KW - kultur

KW - psykologi

KW - self

KW - culture

KW - psychology

U2 - 10.1177/0022022109359694

DO - 10.1177/0022022109359694

M3 - Journal article

VL - 41

SP - 471

EP - 477

JO - Journal of Cross-Cultural Psychology

JF - Journal of Cross-Cultural Psychology

SN - 0022-0221

IS - 3

ER -