Abstract

“Det er ligesom… en Pokemon, der bare bliver til dig. Eller prøver på det. Jeg mener, min TikTok-oplevelse vil være fuldstændig forskellig fra en andens, fordi den så hurtigt bliver så personaliseret i forhold til mig… Så algoritmen er bare dig. Eller den prøver bare at være dig.”

Sådan udtaler en 18-årig mandlig TikTok-bruger i en amerikansk undersøgelse om TikTok’s ForYou-page-algoritme (Lee et al., 2022). Citatet (her oversat til dansk) peger på den rolle, sociale medier og algoritmer i dag spiller i vores liv, og hvilken betydning platforme som TikTok har for vores selvforståelse og identitet. For hvem er vi, når vi er online? Er vi den samme online, som vi er offline? Hvordan kan vi overhovedet forstå identitetsbegrebet i en tid med sociale medier? Og hvad sker der, når algoritmerne blander sig i vores identitet?

I denne artikel diskuterer jeg, hvordan vi kan forstå identitetsbegrebet online. Jeg starter med en gennemgang af, hvordan identitetsbegrebet historisk er blevet forstået i løbet af internettets levealder og slutter med en diskussion af algoritmer og deres betydning for vores identitet – eksemplificeret med TikTok's For You-page-algoritme.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSamfundsfagsnyt
Vol/bind230
Udgave nummer2
Sider (fra-til)18-23
Antal sider6
ISSN0106-4681
StatusUdgivet - 2023

Citationsformater