Virksomheders sociale ansvar formes i samarbejde og relationer

Mikkel Bo Madsen (Producer)

Research output: Non-textual formSound/Visual production (digital)Communication

Abstract

Virksomhedernes sociale ansvar er ikke noget statisk. Tværtimod viser en ny analyse baseret på seks jobcentres årelange samarbejde med lokale virksomheder, at det sociale ansvar løbende udvikles og formes gennem (gode) samarbejdsrelationer. Når et tæt samarbejde mellem virksomhed, jobkonsulent og udsatte arbejdsløse og sygemeldte fungerer godt, så formes virksomhedernes sociale ansvarlighed. Det er dog også vigtigt, at jobcentre og borgere bidrager til samarbejdet, og der er risiko for at spolere det sociale ansvar, hvis politikerne sender for mange i virksomhedspraktik.

Det siger post.doc. Mikkel Bo Madsen i anden episode af CUBBcast, på baggrund af den forskning, han har lavet i samarbejde med professor Flemming Larsen og lektor Tanja Dall. De er alle ansat ved Center for Udvikling af Borgerinddragende Beskæftigelsesindsatser (CUBB), der hører under
to institutter ved Aalborg Universitet: Institut for Politik og Samfund og Institut for Sociologi og Socialt Arbejde.


Forskningen om virksomhedernes sociale ansvar er offentliggjort af universitetet i Bristol i et kapitel i bogen Employer Engagement – Making Active Labour Market Policies Work. Kapitlet hedder Opening the Black Box: Promoting Employer Engagement at the Street Level of Employment Services.


Podcasten indgår i en serie, om de af CUBBs forskningsresultater, der har været offentliggjort i anerkendte tidsskrifter, samt som bogudgivelser. Helle Schøler Kjær har interviewet, og Michael Christophersen har lavet lyddesign.
Original languageDanish
Publication dateJun 2023
Media of outputPodcast
Publication statusPublished - Jun 2023

Cite this