Behov for et tydeligt teknologibegreb: om teknologi og teknologisk dannelse i STEM

Keld Nielsen, Lykke Brogaard Bertel, Pernille Kaltoft, Martin Krabbe Sillasen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Der er en voksende erkendelse af, at teknologisk udvikling øger kompleksiteten i verden. Tekno-logi er en af de stærkeste kræfter der former samfundets udvikling. Det er nødvendigt at udvikle undervis-ning som fører til teknologisk dannelse – en bred forståelse af teknologi og teknologiens rolle i samfun-det. Men fagligt og didaktisk er teknologi fortsat langt fra veletableret som STEM-område i grundskolen.Denne udfordring er taget op i en række lande, og der er behov for at vi i Danmark også gør det. I denne aktuelle analyse peger vi på en række nationale forhold der spiller en rolle, ligesom vi giver en række eksempler på beskrivelser af teknologi og teknologisk dannelse i undervisningskontekst.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind4
Sider (fra-til)95-115
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Science Education
  • Technology literacy
  • STEM

Citationsformater