Projekter pr. år
Abstract
Artiklen omhandler et empirisk forskningseksperiment, hvor undervisere fra pædagog- og læreruddannelserne på Danmarks professionshøjskoler fik mulighed for at forbinde sig med forandringsteoretiske grundbegreber på en legende måde. Eksperimentets omdrejningspunkt var at afprøve metaforen magi, hvor evalueringsfaglige begreber fra forandringsteori blev koblet med metaforen under overskriften evalueringsmagi. Eksperimentet behandlede forskningsspørgsmålet om, hvordan en legende proces med begreber om grundlæggende evalueringsfaglighed kunne skabe engagement og ejerskab til undervisningsevaluering hos undervisere på de to uddannelser. Artiklen analyserer empiriske fund omkring professionsunderviseres oplevelse af legende tilgange til evaluering og sætter dem i spil med teoretiske begreber som magi som styring, magi som socialt håndværk og metaforer som kreativt evalueringsgreb. Et væsentligt fund er, at undervisernes dialoger i eksperimentet i høj grad kom til at handle om grundlæggende forståelser af, hvad god undervisning er for dem
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Cepra-Striben |
Vol/bind | 33 |
Sider (fra-til) | 30-41 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 1903-8143 |
DOI | |
Status | Udgivet - 4 dec. 2023 |
Projekter
- 1 Afsluttet
Aktiviteter
- 1 Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Den magiske ø for evalueringsfaglighed
Julie Borup Jensen (Foredragsholder)
21 sep. 2022Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Could a Playful Approach to Teaching be a Path to Resonant Connections? Experiences from Teacher Education in Denmark
Skovbjerg, H. M. & Jensen, J. B., 21 feb. 2024, I: Frontiers in Education. 9, 1237116.Bidragets oversatte titel :Kan en legende tilgang til undervisning være en vej til resonansforbindelser?: Erfaringer fra læreruddannelsen i Danmark Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Mechanisms of inclusion and exclusion: Illuminating the dynamics of affect in practices of artful teaching and learning in social education in Denmark
Skriver, J. A. & Jensen, J. B., apr. 2024, I: Arts and Humanities in Higher Education. 23, 2, s. 131-152 22 s.Bidragets oversatte titel :Krydse tærsklen til fælles kreativitet Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Legende tilgang til undervisning: En vej til resonansforbindelser?
Jensen, J. B. & Skovbjerg, H. M., 2023, Resonans i organisationer: Ledelse, trivsel og læring. Hersted, L. & Frimann, S. (red.). Samfundslitteratur, s. 235-250Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review