Det evalueringsmagiske eksperiment

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

17 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen omhandler et empirisk forskningseksperiment, hvor undervisere fra pædagog- og læreruddannelserne på Danmarks professionshøjskoler fik mulighed for at forbinde sig med forandringsteoretiske grundbegreber på en legende måde. Eksperimentets omdrejningspunkt var at afprøve metaforen magi, hvor evalueringsfaglige begreber fra forandringsteori blev koblet med metaforen under overskriften evalueringsmagi. Eksperimentet behandlede forskningsspørgsmålet om, hvordan en legende proces med begreber om grundlæggende evalueringsfaglighed kunne skabe engagement og ejerskab til undervisningsevaluering hos undervisere på de to uddannelser. Artiklen analyserer empiriske fund omkring professionsunderviseres oplevelse af legende tilgange til evaluering og sætter dem i spil med teoretiske begreber som magi som styring, magi som socialt håndværk og metaforer som kreativt evalueringsgreb. Et væsentligt fund er, at undervisernes dialoger i eksperimentet i høj grad kom til at handle om grundlæggende forståelser af, hvad god undervisning er for dem
OriginalsprogDansk
TidsskriftCepra-Striben
Vol/bind33
Sider (fra-til)30-41
Antal sider11
ISSN1903-8143
DOI
StatusUdgivet - 4 dec. 2023
  • Playful Learning

    Jensen, J. B.

    02/09/201930/06/2023

    Projekter: ProjektForskning

Citationsformater