Kommunikativ musikalitet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

2193 Downloads (Pure)

Abstract

Det tidlige samspil mellem spædbarn og forældre er præget af spædbarnets medfødte sans for timing, puls, og tone/stemme-kvaliteter. Disse medfødte evner - under ét kaldet kommunikativ musikalitet - er knyttet til spædbarnets behov for at kunne indgå i sociale samspil fra starten, og som sådan grundlæggende for al kommunikation. Første del af artiklen gennemgår grundtrækkene i forskningen på dette område, samt eksempler på konsekvenser for samspillet, når det ikke kan foregå optimalt pga. depression hos moren eller betydelige funktionsnedsættelser hos barnet. I anden del inddrages musikterapien, der som fagområde har beskæftiget sig med sammenhængen mellem en (kultur-)musikalsk forstærkning af den kommunikative musikalitet og udvikling af social interaktion og før-sproglige evner hos klienter med svære socio-kommunikative vanskeligheder. I sidste del sætter forfatteren den kommunikative musikalitet i forhold til transfer-begrebet og øgede sociale evner hos normale børn, der musicerer sammen (jf. Berlinundersøgelsen, hvor effekten af øget musikundervisning i folkeskoleregi blev undersøgt).
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition og Paedagogik
Vol/bind18
Udgave nummer70
Sider (fra-til)68-77
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2008

Emneord

  • Tidlig musikalitet
  • Musikterapi
  • Socio-kommunikative vanskeligheder

Citationsformater