Miljømæssige konsekvenser ved ændring af byggeskik: Indledende studie af miljøpåvirkninger ved fortsættelse af nuværende byggeskik og ved en ændring til øget brug af træ

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportRådgivningpeer review

347 Downloads (Pure)

Miljømæssig bæredygtighed og især klimapåvirkninger associeret til byggeri og det byggede miljø får opmærksomhed i disse år grundet de stødt voksende nationale og internationale reguleringer og krav. Det har senest medført grænseværdikrav på bygningsniveau for klimapåvirkningen i den danske byggebranche, som skal imødekommes ved brug af livscyklusvurderinger (LCA). LCA anvendes til vurdering af bygningers miljø- og klimapåvirkning i den fulde livscyklus fra produktion af materialer, udskiftninger og bortskaffelse ved endt levetid. For nuværende anvendes LCA primært på bygningsniveau og det hertil relaterede materialeforbrug. Social- og Boligstyrelsen (SBST) har med udgangspunkt i National Strategi for Bæredygtigt Byggeri – initiativ 11 derfor bedt BUILD – Institut for Byggeri, By og Miljø på Aalborg Universitet i samarbejde med 2.-0 LCA consultants som underrådgivere at evaluere, hvilke miljøpåvirkninger inklusive klimapåvirkning, der er forbundet med øget konventionel byggeskik og ved en ændring af efterspørgslen til øget træbaseret byggeskik vurderet ved konsekvens-LCA. Formålet med denne rapport er derved at belyse forventet fremtidigt national byggeaktivitet og dets materialestrømme ved henholdsvis konventionel og træbaseret byggeskik samt undersøge hvordan konsekvenserne for materialeefterspørgslen vil influere miljøet og klimaet i et bredere perspektiv. Manuskriptet er inden publicering blevet fagfællebedømt af Professor Michael Zwicky Hauschild fra Danmark Tekniske Universitet, hvem BUILD takker for konstruktivt samarbejde.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn SV
ForlagInstitut for Byggeri, By og Miljø (BUILD), Aalborg Universitet
Antal sider152
ISBN (Elektronisk)978-87-563-2126-6
Rekvirerende organisationSocial- og Boligstyrelsen
StatusUdgivet - 28 nov. 2023
NavnBUILD Rapport
Nummer22
Vol/bind2023
ISSN2597-3118

Bibliografisk note

Der gøres opmærksom på, at denne publikation er omfattet af ophavsretsloven.

Emneord

• Consequential LCA